Ann-Charlotte fick rÀtt mot tÄgbolaget

Ann-Charlotte Yngström, frÄn Koskullskulle, skulle ta nattÄget för att vara med pÄ sin systers begravning. Men tÄget kom aldrig. NÀr Vy TÄg AB vÀgrade ge full ersÀttning valde hon att anmÀla företaget till AllmÀnna reklamationsnÀmnden (ARN), som nu har gett henne rÀtt. Och Vy TÄg har betalat resten av pengarna.

Ann-Charlotte Yngström skulle ta nattÄget söderut för att nÀrvara vid sin systers begravning, men tÄget blev kraftigt försenat och hon fick Àndra planen.

Ann-Charlotte Yngström skulle ta nattÄget söderut för att nÀrvara vid sin systers begravning, men tÄget blev kraftigt försenat och hon fick Àndra planen.

Foto: Niclas Petersson

GĂ€llivare2023-11-23 14:35

– Det kĂ€nns jĂ€tteskönt. Det stĂ€llde till sĂ„ mycket onödigt ledsamhet nĂ€r det hĂ€nde. Jag skulle ju begrava min syster och var sĂ„ ledsen och sĂ„ arg pĂ„ samma gĂ„ng, sĂ€ger hon. 

Den 14 december ifjol skulle Ann-Charlotte Yngström och hennes son ta nattÄget frÄn GÀllivare till Uppsala för att nÀrvara vid hennes systers begravning. TÄget, som ursprungligen skulle avgÄ klockan sju pÄ kvÀllen, drabbades av flera förseningar. Ann-Charlotte Yngström och hennes son fick tillbringa hela kvÀllen vÀntandes inne pÄ tÄgstationen i GÀllivare tillsammans med ett flertal andra resenÀrer. Sista informationen var att tÄget skulle avgÄ halv ett pÄ natten. Men tÄget kom aldrig och inte heller nÄgra ersÀttningsbussar.

– Vi vĂ€ntade ett bra tag, för vi tĂ€nkte ju att de Ă€ndĂ„ skulle skicka bussar, men vi fick ingen information. Vid den tiden pĂ„ natten Ă€r det vĂ€l ingen som jobbar, men jag kan inte förstĂ„ hur man kan gĂ„ hem frĂ„n jobbet innan problemet Ă€r löst, sĂ€ger Ann-Charlotte Yngström.

I brist pÄ alternativ och information valde hon att hÀmta sin bil och istÀllet köra till flygplatsen i LuleÄ mitt i natten och sedan ta flyget till Arlanda. Denna improviserade lösning innebar inte bara en fyra timmars bilresa i svÄra vinterförhÄllanden, utan ocksÄ extra kostnader för flyg, bensin, parkering och taxi.

Efter hemkomsten kontaktade hon Vy TĂ„g och krĂ€vde ersĂ€ttning för hela tĂ„gresan tur och retur, totalt 7143 kronor. Hon ville Ă€ven ha ersĂ€ttning för de extra utgifter som uppkommit – totalt 2 831 kronor. Företaget sade sig vara villiga att betala kostnaden för ditresan, dock inte för returresan. Hon tog dĂ„ kontakt med kommunens konsumentrĂ„dgivare som uppmanade henne att kontakta AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden (ARN).

I sitt svar till ARN informerade Vy TÄg om att bolaget efter anmÀlan har Äterbetalat hela kostnaden för tÄgresan, men att man motsÀtter sig kravet pÄ ersÀttning för ersÀttning för omkostnader.

I sitt beslut stÄr ARN pÄ Ann-Charlotte Yngströms sida och rekommenderar Vy TÄg AB att betala ersÀttning för de extra omkostnaderna hon drabbades av. ARN motiverar sitt beslut med att företaget, enligt EU:s tÄgförordning, Àr ansvariga för skador som uppstÄr pÄ grund av instÀllda tÄg och förseningar, vilket inkluderar att tÀcka rimliga kostnader för kost och logi samt transport. Vy TÄg AB:s argument, att ersÀttning för merkostnader vid avbruten resa inte ska tÀckas och istÀllet bör sökas via försÀkringsbolag, godtog inte ARN. NÀmnden betonade att Ann-Charlotte Yngströms utgifter varit rimliga och direkt orsakade av det instÀllda tÄget.

Vy TÄg AB har efter beslutet valt att följa ARN:s rekommendation.

– Ja, det har vi gjort och vi har betalat ut det begĂ€rda beloppet. VĂ„r grundinstĂ€llning Ă€r alltid att följa ARN:s rekommendation, sĂ€ger Petter Östmark, affĂ€rschef pĂ„ Vy TĂ„g AB.

Ann-Charlotte Yngström Àr glad och tacksam över beslutet och att hon nu fÄtt sin ersÀttning. Men hon sÀger ocksÄ att Vy TÄg förlorat henne som kund.

– Jag har inte tagit tĂ„get en enda gĂ„ng sedan det hĂ€nde. Numera Ă€r det bilen som gĂ€ller.

Det Ă€r nĂ„got som Petter Östmark beklagar.

– Det Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt att hon kĂ€nner sĂ„. Men vi hoppas att vi genom beslutet att följa ARN:s rekommendation har tagit ett steg att bygga upp förtroendet igen. 

Aktuella lagtexter

EU:s tÄgförordning (EG nr 1371/2007): Stipulerar rÀttigheter och skyldigheter för tÄgresenÀrer, inklusive ersÀttning vid förseningar och instÀllda tÄg.

SkadestÄndsansvar: Omfattar ersÀttning för utgifter, inkomstförlust, prisskillnad vid ersÀttningsprestation och annan förlust till följd av felet eller dröjsmÄlet.

Nationell rÀtt: I vissa fall kan skadestÄndsansvaret utvidgas enligt nationell lagstiftning och allmÀnna principer.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!