Regionen har nu upprättat en Ivo-anmälan då helgens trassel slutade med att transportbehovet inte längre förelåg. KSA:s plan lämnade Gällivare utan patienten.
– Vi har gjort en avvikelserapport. Föreligger det misstanke om att den här fördröjningen kan ha påverkat patienten, då gör vi en anmälan, säger Per Markusson, verksamhetsansvarig läkare för den luftburna ambulanssjukvården i Norrbotten.
Enligt KSA ska det tekniska felet ha avhjälpts inom en timme. Men planet ska ha stått på tomgång vid Gällivare flygplats under en dryg timme. Per Markusson vill inte föregå Ivos utredning, som kommer få utvisa om den drabbade patienten påverkats av förseningen.
– Det är vardag att det händer saker med patienter. Vi hanterar det inom ramen för vårt avvikelsesystem. Visar analysen sedan brister i vårt totala system, där transporten ingår, då måste vi beakta det, säger Markusson.
Han vill emellertid mana patienter i Malmfälten till lugn.
– Jag representerar ju skattebetalarna och patienterna. Vi har skapat en back up-plan. Vi kommer kunna hantera det om inte KSA kan hämta barn eller iva-patienter, vi har kontaktat andra leverantörer av ambulansflyg, säger Per Markusson.
Enligt uppgifter till Norr media berodde det tekniska felet på PC24:ans batterikapacitet, som inte hunnit laddas upp tillräckligt under flygningen mellan Umeå och Gällivare. KSA bekräftar att det var tekniska problem på lördagkvällen:
"Det uppstod en fördröjning på Gällivare flygplats och anledningen var en teknisk felindikation som avhjälptes inom en timme.", skriver KSA:s kommunikationschef Mariann Holmberg i ett mejl till Norr media.
Senare samma natt kom ett nytt larm från Östersund, detta tackade KSA nej till och operatören Babcock gick in istället. Det trots att KSA åtagit sig att genomföra alla uppdrag under kvällar, nätter och helger enligt det övergångsavtal som regionen upprättat med KSA och Babcock. Avtalet löper ut vid årsskiftet. Trots de problem KSA hittills haft med att genomföra patienttransporterna ser regiondirektören Anna-Stina Nordmark Nilsson det inte som aktuellt att förlänga övergångsavtalet.
– Vi är beställare av en tjänst från KSA och den tjänsten ska KSA leverera. Om KSA anser sig behöva backup av annan aktör för att kunna klara uppdraget till regionen är det KSA:s ansvar, säger Nordmark Nilsson.