Ambulansflyget kunde inte hämta akutpatient i Gällivare

Svenskt ambulansflyg, KSA, gjorde sina första skarpa uppdrag i måndags. Men redan första kvällen stötte det toppmoderna jetplanet på patrull – en akut patient i Gällivare kunde inte hämtas.

Politiker och näringslivsföreträdare i Gällivare har tidigare uttryckt oro för att vissa flygplanstyper inte tillåts använda landningsbanan vid is och snö, det på grund av nya regler.

Politiker och näringslivsföreträdare i Gällivare har tidigare uttryckt oro för att vissa flygplanstyper inte tillåts använda landningsbanan vid is och snö, det på grund av nya regler.

Foto: Kenth Bergmark

Gällivare2021-11-17 14:15

Händelsen oroar flygplatschefen Michael Gustafsson.

– Det är ett allvarligt läge om det är så att ett samhällsviktigt flyg inte kan använda Gällivare flygplats, säger han.

Vi har tidigare berättat om den skrivelse som näringslivsföreträdare och politiker i Gällivare gemensamt skrev under i protest mot det nya regelverk som medfört begränsningar för vissa flygplanstyper på Gällivare flygplats. Reglerna innebär i stora drag att kraven på landningsbanans skick skärpts, vilket medfört att vissa flygplanstyper inte längre tillåts använda landningsbanan när det är is och snö. 

På måndagskvällen fick KSA larm från Gällivare om en akut intensivvårdspatient som behövde transporteras till Umeå för operation. Men på grund av de rådande förhållandena på landningsbanan medgavs KSA:s plan Pilatus PC-24 inte tillstånd att lyfta från banan. 

– Det är tufft av KSA att ta på sig nattjouren när de vet med sig att de har restriktioner på planet, säger en källa med insyn till Norr media. 

Turligt nog hade den tidigare operatören, som för närvarande går under ett övergångsavtal med Region Norrbotten, flygtimmar kvar och kunde komma till patientens undsättning. 

Per Markusson, verksamhetschef för luftburen ambulanssjukvård i Region Norrbotten beskriver händelsen som problematisk. 

– Det är naturligtvis allvarligt för den patient det berör, så fort en patient inte kan transporteras så är det ett problem, säger han. 

Han poängterar emellertid att problemet inte behöver vara strukturellt. 

– KSA måste svara för hur länge det här problemet kommer att kvarstå, säger Markusson. 

Enligt Mariann Holmberg, pressansvarig på KSA, åtgärdades problemet redan på tisdagskvällen. 

– Då fick vi tillgång till den data som behövdes i vårt system för att vi ska medges tillstånd att starta på landningsbanan, säger hon. 

Att KSA överlåter ett uppdrag till Babcock under övergångsperioden ser hon oproblematiskt på. 

– Det är ju just därför vi har ett övergångsavtal, för att det ska vara en mjuk övergång och vi ska kunna dela på uppdragen. Vi befinner oss precis i uppstartsfasen och saknade vid just det tillfället den startdata som behövdes. Nu är problemet löst, säger Holmberg.

Enligt henne kommer Pilatus PC-24 inte ha problem med att starta eller landa på Gällivare flygplats igen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!