Det nya ambulansflyget har inte landat i Gällivare en enda gång under den första veckan i drift. Totalt har KSA tackat nej till uppdrag i Gällivare fyra gånger. Två gånger har de uppgett att de haft problem med friktionsvärdena på landningsbanan, men i de två senare fallen som inträffade under söndagen uppger KSA att det var medicinska bedömningar som gjorde att patienttransporterna behövde utföras med helikopter.
Enligt uppgifter till Norr media försökte KSA dock lämna över ett av uppdragen på söndagen till Babcock, den tidigare ambulansflygoperatören som just nu går på ett övergångsavtal. Babcock hade dock inte möjlighet att ta uppdraget och patienten transporterades med helikopter till Sunderbyn.
– Jag blev förbryllad när det kom besked på söndagen igen, att de inte tagit uppdrag i Gällivare. Nu har KSA meddelat mig att det var medicinska prioriteringar som gjorde att patienterna fick gå med helikopter. Jag har sagt till KSA att jag måste kunna känna mig trygg i deras bedömningar, säger Per Markusson.
Under måndagsförmiddagen var han i kontakt med KSA och efterfrågade då att ambulansflyget ska genomföra en landning i Gällivare.
– Det vore bra om medborgarna får se att de har förmågan. Det är inte till gagn för patienterna att det skapas en osäkerhet kring ambulansflygets förmåga, säger Markusson.