Ambulans skickades till fel LKAB

Den lastbilschaufför som skadade sig i Malmberget i fredags fick vänta onödigt länge innan han kunde föras till sjukhus med ambulans. SOS Alarm trodde nämlingen att olyckan inträffat i Kiruna.

FEL PLATS. Ambulans och räddningstjänst åkte först till LKAB i Kiruna. SOS Alarm utreder vad som har gått fel.

FEL PLATS. Ambulans och räddningstjänst åkte först till LKAB i Kiruna. SOS Alarm utreder vad som har gått fel.

Foto: Kurt Engström

KIURNA/MALMBERGET2015-11-24 14:27

– Ärendet ligger som en avvikelse hos oss och vi kommer att titta på vad som har hänt, säger Daniel Lundin, platschef på SOS Alarm i Luleå.

Det var i fredags kväll som en lastbil tippade på LKAB:s område i Vitåfors. Föraren blev inte allvarligt skadad men fördes till sjukhus med ambulans för kontroll.

Läs mer: "Olycka vid LKAB"

Men det tog onödigt lång tid för ambulans och räddningstjänst att komma till olycksplatsen.

Jon Moln-Teike, inre befäl vid räddningstjänsten:

– Vi fick uppgifter om att olyckan inträffat i Kiruna. Då larmade vi LKAB:s egna räddningstjänst och vår egen heltidsstation här i Kiruna som åkte ut tillsammans med två ambulanser och letade i området. Vi hittade förstås ingenting, säger han.

När räddningstjänstens befäl befann sig vid vakten på LKAB:s område i Kiruna kom information om att personal skulle möta upp vid vakten, berättar Jon Moln-Teike.

– Då blev det väldigt uppenbart att vi var på fel plats, för vi stod ju vid vakten, säger han.

Enligt Jon Moln-Teike gick det heller inte att ringa upp den person som larmat om olyckan.

– Vi kan få telefonnummer till den som ringt in och då hade vi kunnat säkerställa att det var i Malmberget, det var det vi ville kolla. Men nu fungerade inte det telefonnumret. Så det är flera olyckliga omständigheter som gjort att det blivit fel. Samtidigt har man ju löst det, men det blev ju försenat förstås.

NSD frågar Daniel Lundin vid SOS Alarm vad som gått fel.

– Ofta när man ringer in från LKAB är det från en gemensam växel. Det kan ha vilselett operatören. Men om det är så kan jag inte svara på ännu, utan vi får titta på vad utredningen visar innan vi vet vad som orsakat att det blev fel.

Räddningstjänsten kunde inte ringa upp den person som larmade. Stämmer det?

– Jaha, jag vet inte riktigt hur det var. Men vi ska ju alltid säkerställa den inringandes telefonnummer, för oftast vill utryckande styrka komma i kontakt med dem. Normalt ska vi göra det, men om det är gjort i det här fallet vet jag inte. Utan det måste vi också titta på, säger Daniel Lundin.

Enligt både Jon Moln-Teike och Daniel Lundin är det ovanligt att det blir fel på det här sättet.

– Det är ju människor och inga robotar som jobbar hos oss. Ibland är det den mäskliga faktorn, ibland är det något tekniskt fel som gör att insatsen inte blir optimal, säger Daniel Lundin.

Jon Moln-Teike, räddningstjänsten:

– Det är omöjligt att bygga hundraprocentigt säkra system för det här. Om man tänker på hur många samtal SOS Alarm hanterar är det väldigt bra att det inte blir fel oftare, säger han.

SOS Alarms utredning väntas färdig under veckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!