Verksamhetschefen Tobias Larsson och driftledaren Johan Olofsson har mycket ideér kring vad som krävs för att Dundret återigen ska bli konkurrenskraftigt gentemot andra skidorter. De pratar om att erbjuda en varierande åkning med både park och offpist som komplement till de ordinarie nedfarterna. De menar att tidig snö, sommaraktiviteter, en lång säsong och allmännyttiga öppettider tillsammans med restauranger och närliggande boende skapar dragningskraft.
– Berget står där och det är ett av Sveriges bästa berg men det gäller för oss att utnyttja dess fulla potential och vi måste skapa möjligheten för besökarna att göra detsamma. Det ligger centralt med fem minuter till tåget och en kvart till flyget, det finns inte många anläggningar med de förutsättningarna, säger Tobias Larsson och Johan Olofsson håller med.
– Det har varit dåligt skött ett tag nu men vi måste sätta Dundret på kartan igen, säger han.
Båda två beskriver det som att de ”växt upp på Dundret” och att de därför har en speciell kärlek till berget. Tobias Larsson fick sitt första liftkort när han var tre år gammal och ser tillbaka på vårdagar i ”Soldalen”. Även Johan Olofsson, snowboardåkaren som kom att bli en av pionjärerna inom svensk friåkning startade sin karriär på Dundret i slutet av 80-talet.
– Här finns enorma möjligheter att utvecklas som åkare och vi måste se till att ge nästa generation de möjligheterna. Det är ju det man vill, säger Johan Olofsson.
Visionen är ett Dundret med cykling på sommaren, att öppna upp den tidigare stängda ”D-backen” och samtidigt förlänga vissa av nedfarterna ned mot Harrträsk.
– Det är en dröm man har men vi är inte där ännu utan man måste ta ett steg i taget, säger Tobias Larsson.
Till en början har arbetet kretsat kring att erbjuda en så tidig start som möjligt åt skidgymnasiet och GSK men Tobias Larsson säger att de samtidigt renoverat restaurang, reception och vandrarhem. Så snart vintern och snön kommer på riktigt och säsongen drar igång läggs fokus på att utveckla backarna och åkningen.
– Både jag och Johan har tillsammans med fjällchefen Linus Lagnestig en lite annorlunda syn på hur nedfarterna kan utformas och därför är jag säker på att lite sidospår och gamla hemligheter kommer bidra till en bättre åkupplevelse, säger han.
Tobias Larsson berättar vidare att kostnaderna i uppstarten varit högre än förväntat men att de har en styrd budget och att han inte är orolig över den ekonomiska situationen.
– Vi saknade mycket hjälpmedel när vi startade och därför har det kostat att starta upp, men vi är styrd av styrelsen och söker pengar därifrån. Själva driften har historiskt sett inte gått dåligt, så jag är inte orolig, säger han.