E10 måste flyttas när Boliden planerar att öppna en ny dagbrottsgruva, söder om Liikavaara. Den nya sträckningen omfattar dragning av drygt tre kilometer väg, men sträckningens exakta placering kommer att utredas under projektets gång.
– Vi är ute och samråder med allmänheten och fastighetsägare om den nya sträckningen och samtidigt kring miljökonsekvenserna, säger projektledare Katharina Enström, Trafikverket.
Fram till och med den 7 april är det möjligt att lämna synpunkter på Trafikverkets samrådshandlingar. De innefattar två huvudsakliga förslag, varav det ena lyfts fram som mer fördelaktigt.
– Vi har jämfört utifrån ett antal olika aspekter, bland annat kostnad, drift, kultur- och miljöpåverkan, säger Katharina Enström.
Inget av förslagen innefattar däremot en sträckning utanför stenkastzonen vilket innebär att vägen kommer behöva stängas av vid sprängning. Vid tidigare tillfällen har både Polisen, Region Norrbotten och Räddningstjänsten uttryckt oro över att det kan komma att försvåra deras insatser. Trafikverket har redan i ett tidigt stadie avvisat möjligheterna till en linje utanför stenkastzonen.
– Det finns ingen ekonomisk rimlighet i en sådan dragning med tanke på att gruvans uppskattade livslängd är ungefär åtta år. Att bygga en så lång väg som påverkar den här transportsträckan, det finns ingen rimlighet i det, säger Katharina Enström.
Hittills är det enligt Katharina Enström i huvudsak Boliden som fört diskussion med de berörda instanserna, men även Trafikverket har för avsikt att samråda för att försöka hitta en så god lösning som möjligt för alla parter.
– De är en del i det här samrådet och vi kommer att föra dialog, jag vet att Boliden exempelvis har upprättat checklistor och haft kontakt med dem sedan tidigare. Jag hoppas att vi kan komma fram till en lösning som alla känner sig okej med och att det inte ska få någon stor påverkan för utryckningsfordon, säger hon.
Katharina Enström säger att de kommer göra en sammanställning och att det kan bli fråga om att göra justeringar utifrån de inkomna synpunkterna innan de går vidare i arbetet. Byggstart är beräknad till 2021.
– Det är tight, men än så länge håller vi från vår sida den tidsplanen. Det är också förutsatt att Boliden får sina tillstånd för gruvbrytningen. Får de inte det kommer ju inte vi heller att bygga någon ny väg, säger hon.