Anders Bergvall kontaktades under tisdagen och gjorde en flygande inspektion under eftermiddagen av bergsmassivet varifrån en tudelad lavin begravde Ritsemvägen på tisdagsmorgonen. Helikopteröverflygningen gav inga direkt positiva svar. Snarare väldigt mycket tvärtom.
– Det är jättevattensjukt där uppe. Det är stora massor som inte kommit ner ännu från de två lavinkällorna. Den västra delen är närmast odränerad med en is och snöplugg så det är stora mängder vatten i dalen. Det är brant terräng på solsidan. Den östliga är även den igenpluggad men här rinner det av vatten. Det återstår två tredjedelar dock. Det handlar om uppdämda slaskströmmar och jättestora volymer, säger Anders Bergvall som bedömer området som synnerligen osäkert under de närmaste dagarna.
– Det är extremt varmt. Vi hade nio plusgrader på 1000 meters höjd när vi flög. Det innebär i sin tur en häftig och snabb snösmältning. Inget direkt ovanligt, det är naturens gång, och det här området har ju också tidigare varit utsatt. Det är väl känt.
Anders Bergvall är fjällräddare och bergsguide och har vistats i området kring Abisko, där han bor, och Riksgränsen under 13 års tid. Han har blivit en expert på laviner och har sett det mesta – men det här sticker ut.
– Det ser riktigt, riktigt illa ut. Jag hoppas att värmen gör att resten nu släpper och att lite kyla på det lugnar ner det hela. Men som det är nu är det livsfarligt att vara i området.
Han oroar sig även över vägbankens skick.
– Trumman som går där är helt fylld och banken har börjat rasa ut. Det är troligt att vägen skärs av helt. Det är brutala krafter och det dras med stora massor jord och sten.
Stefan Hannu är ordförande i Ritsemvägens samhällighetsförening och följer utvecklingen noga. Det flera företag, däribland Vattenfall, som har personal på plats i Ritsem för olika arbetsuppgifter. Två utländska långtradare, som levererat stålprodukter, har dessutom strandat. De hann aldrig vända söderut innan lavinen gick.
– De har fått mat av personal på plats så de klarar sig. Sedan är det ju upp till varje företag att sörja för sina anställda och dess eventuella behov av evakuering. Att lösa detta innebär sannolikt helikoptertransport, säger Stefan Hannu.