Hej Fredrik. Hur är läget i cykelvärlden?
– Det är upp och ner, det finns inga cyklar. Än så länge får vi tag på reservdelar så reparationer tuffar på. Människor har blivit bättre på att ta hand om sina grejer. Allt miljötänk och recykling har gjort att folk vill fixa det man har, säger Fredrik Nordin.
Hur kommer sig detta?
– Pandemin gör att det är containerbrist och fabriker som varit stängda under lång tid, samtidigt som intresset och behovet ökat på grund av att folk inte kunnat åka kollektivt och gärna vill cykla på semestern.
Hur går det för er?
– Tanken var att anställa fler, men nu när vi ser att cykeltillgången inte finns fick jag bromsa lite. Än så länge tuffar det bra men vi har cyklar max en månad till – sen är det tomt. Då blir det tufft att betala fler löner.
Vad ser du att Luleåborna efterfrågar nu?
– Mountainbikes är det stora intresset, fatbikes är inte så stort som man tror men man hajar till när man ser dem. Det är också mountainbikes som det är störst brist på. I Sverige men också överlag är det mountainbikes som är populära. Länder som Spanien, Frankrike och Italien gillar landsvägscyklar men vi ser inte att det ökar här, varken med försäljning eller servning säger Fredrik Nordin och fortsätter:
– Elcyklar ökar för varje år, och det fanns en subvention och även när det inte fanns en subvention ökade det. Men där är det en ytterligare en komponent som behövs vilket är en bristvara just nu, det vill säga motorn som kan vara svår att få tag på.
Ser ni några nya målgrupper?
– Det vi sett senaste åren är elcyklarnas framfart, det är ofta 40-plussarna som har bättre ekonomi som kan lägga lite mer pengar på en cykel. Lådcyklarna ökar sakta men säkert.
Begagnat-trenden?
– Den har absolut exploderat, mycket på grund av att det finns inga nya cyklar samt att det finns ett intresse för återbruk.
Hur ser er affärsutveckling ut?
– Hitta nya leverantörer, nya märken och leverantörer av reservdelar har varit viktigt. Där har vi lyckats men alla leverantörer har samma problem, avslutar Fredrik Nordin.