Så har en teatergrupp fötts i Arjeplog och det är så roligt att scenkonsten slagit rot i den älvdal där myllan inte tycks ha varit den allra bästa för den kulturyttringen. Och det är inte några glada amatörer som dragit igång Musikteatern. Bakom står professionella scenkonstnärer och det är så tydligt i debutpjäsen ”Fjällsågens drottningar”.

Det är Musikteaterns grundare Harleen Kalkat som skrivit pjäsen och som utspelar sig i fjällvärlden, men inte Arjeplogs, i stället i den jämtländska. Den utgår från året 1913 och två verkliga pionjärer i fjällvärlden, Marta och Karolina, när turismen blir en ny näring där inga träd växer.

Sedan blir det ett växelspel mellan pionjärtiden och dagens exploateringsföretag när företaget Inspira vill köpa upp den gamla gården av 80-åriga Signe, dotter till den ena pionjären, och skapa ”event”, som det heter i nya tider.

Det blir således ett växelspel mellan dåtid och nutid och det klarar Helena Gezelius och Harleen Kalkat alldeles förträffligt. De spelar pionjärerna, 2000-talets exploatör och turister i olika skepnader utan att svaja i de olika rollerna och utan besvärande långa kostymbyten. Vi får en levnadsteckning och samtidigt konflikten när något nytt vill tränga in i det gamla.

Det är en fin debut av Musikteatern i Arjeplog och det är synd att inte fler får möjlighet att se pjäsen. Det blev bara två framträdanden i Norrbotten, i Luleå på onsdagsvällen också i Hakkas på torsdagskvällen. Ge oss fler nästa gång!