Den svenska filmhösten skäms inte för sig - bland filmerna som får premiär ryms både brett och smalt, maffigt och personligt. Men utan ett generöst filmavtal kan detta kreativa myller snart vara ett minne blott, varnar branschen.
En uppföljare till dundersuccén "Jägarna", den festivalhyllade "Apflickorna" och Lisa Ohlins filmatisering av Marianne Fredrikssons dramatiska uppväxtskildring "Simon och ekarna" - de är tre av 18 svenska filmer som får premiär i höst.
Lägg till Björn Runges nya drama "Happy end", Ruben Östlunds omtalade "Play" och en rad spännande dokumentärer, och plötsligt blir höstrusket något att längta till.
Ångestmörker
- Man åker från en positiv skrattkänsla ner i djupaste ångestmörkret, och det är väl så det ska kännas, säger Maria Lundqvist - aktuell i Görel Cronas regidebut "Tysta leken" - efter att ha sett klipp från samtliga premiärer på Filminstitutets höstsamling.
- Det känns jättespännande, både med de nya och unga grabbarna och tjejerna som gör grejer under omöjliga förutsättningar, till de mer etablerade gubbarna som aldrig ger sig. Det är underbart.
Även Kjell Bergqvist - som spelar kidnappare i thrillern "Försvunnen" - är imponerad av sina yngre kollegor.
- Jag vill gärna se "Play", den kändes riktigt spännande. Scenen vi fick se med de unga killarna som är amatörer, det var otroligt skådespeleri.
Krav på mer pengar
Men samtidigt som den svenska filmhösten glimrar av potentiella pärlor så står den svenska filmbranschen inför svåra utmaningar. Ett nytt filmavtal måste på plats, och Filminstitutet och producenterna är eniga om att det måste innebära mer pengar till filmproduktion.
- Tillförs det inte mer pengar är det inte så mycket värt att ha ett filmavtal. Vi behöver 100 miljoner till, minst, för att kunna hålla den här höga kvalitén, säger Björn Rosengren, ordförande för Film- och tv-producenterna.
Han får medhåll av producenten Christer Nilson, som ligger bakom "Simon och ekarna".
- Från politiskt håll tror man att det är en stor kommersiell business att producera film, men åtta av tio filmer går inte ihop. Jag blir lika glad och förvånad varje gång det kommer så här många bra filmer, men jag vet också vilken kamp som ligger bakom varje enskild film.