Färghandlarparets häftiga Colin Archer

Hon väcker uppseende – den vitmålade skönhet som ligger förtöjd i den nya marinan på Bondön. Sedan 2011 har paret Ulf och Viola Vikström seglat efter norrlandskusten i sin "Esmeralda af Piteå".

11 augusti 2018 08:35

Det blåser en sjön bris när Ulf och Viola Vikström bjuder PT på en segling i farvattnen mellan Bondön och Mellerstön i Piteå skärgård.

De ägde en färghandel som såldes 2005 för att de bland annat skulle kunna ägna sig mer åt båtliv.

– Jag hade letat länge efter en sådan här båt och hittade Colin Archern på Blocket. Den låg i Valdemarsvik där en ägare gjort klart skrovet men tröttnat. Jag hade sett båttypen i en amerikansk tidning och sade till min hustru Viola ”en sådan här vill jag bygga”, säger Ulf Vikström.

Han och Viola slog till. Båten inhandlades 2004 och gick på trailer till Piteå.

Han berättar att båten är byggd 1990 baserad på en ritning från 1899. Skrovet plastades vid ett varv i södra Norge. När den levererades till Vikström hade den också en överdel.

– Den kom hit i november 2004 och jag började arbeta direkt med att spackla och lacka skrovet. Jag trodde att allt skulle ta två år men det tog betydligt längre tid, säger Ulf Vikström.

Efter det yttre arbetet tog han itu med snickeriarbeten där han skapat all inredning, vackert utfört i teak och mahogny. Träarbetena är gjorda i Vikströms snickarbod i Munksund och i båthuset på Haraholmen.

Det ligger äkta teak på durken. Colin Archern har sex kojplatser. Här finns kaptenshytten och båten har också faciliteter som vattenburen värme och dusch.

Skrovsidorna är klädda med panel och röstjärnen, som håller riggen, ryms bakom fint trä. En vägg togs bort för att få luftigare salong

Viola Vikström säger att hon har gjort en del målningsarbeten inne i båten, men inte byggt.

– Nej, det har jag inte gjort. UIf är alldeles för pedantisk för det, säger hon med ett leende.

Båten fick en modern rigg med en 17,20 lång rullmast, rullgenua och rullfock vilket gör att segelsättningen kan utföras från sittbrunnen. Esmeralda af Piteå kan totalt föra 102 kvadratmeter segel.

– Jag fick hjälp med riggen av min svåger Åke Danielsson i Borlänge som är seglare och konstruktör, säger Ulf Vikström.

Efter drygt sex års arbete sjösattes den strömlinjeformade båten den 14 juli 2011. Sjösättningsdagen är ingraverat i träet i salongen.

– Sedan dess har vi varit på sjön varje sommar, säger han.

Den dag PT seglar med Vikströms ska de ut med barnbarnen under kvällen med övernattning och under åren har det blivit åtskilliga turer efter norrlandskusten.

2012 seglade paret Botnia¬eskadern runt Bottenviken och förra sommaren blev det Höga kusten med besök vid bland annat Ulvön.

I år blir det fler turer till bland annat Luleå.

Frågan är hur många timmar färghandlar’n lagt ned på ”Esmeralda af Piteå”.

– Ingen aning, det går inte att räkna, säger Ulf Vikström.

FAKTA: Colin Archer FAKTA ”Esmeralda af Piteå”

Född: 22 juli 1832 på Tollerodden i Larvik

Död: 8 februari 1921 i Larvik

Norsk båtkonstruktör och båtbyggare som bland annat konstruerat polarskeppet Fram samt flera kända seglande sjöräddningsbåtar, lotsbåtar och segelyachter. Fortfarande byggs det båtar och yachter efter Colin Archers ritningar

Källa: Wikipedia

Löa: 35 fot =10,60 meter

Bredd: 4,0 meter

Vikt: 11 ton

Långkölad med sju ton bly i kölen

Sticker: 1,80 meter

Masthöjd: 17,20 meter

Segel: Storsegel, 43 kvm, Genua, 40 kvm, Fock, 23 kvm

Kojplatser: 6

Utrustning: Gps med plotter, ekolod, vhf, vindmätare, solceller.

Batterier: Fyra, varav två 140 amp, 12 volt system

Motor: Fyrcylindrig 55 hk Volvo Penta diesel.

En bogpropeller.

Ägare: Ulf och Viola Wikström, Piteå.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Tommy Norin/Piteå Tidningen 0911–645 00