Nu våras det för den gamla bron

Den 75 år gamla bron över Aleån har varit förbigången i 42 år.Den ser lite medfaren ut, men nu stundar nymålade tider.- Det är roligt att arbeta med kulturhistoria, säger vägarbetaren Tord Lundgren.

Den gamla originalritningen från 1934 används när Tord Lundgren och hans arbetskamrater rustar Kustlandsvägens bro över Aleån. FOTO: Pär Bäckström

Den gamla originalritningen från 1934 används när Tord Lundgren och hans arbetskamrater rustar Kustlandsvägens bro över Aleån. FOTO: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

ERSNÄS2010-05-15 06:00
Han ingår i bropatrullen, Svevias arbetslag som går från bro till bro, blästrar, målar och rustar.
Nu har de hamnat lite vid sidan om den stora vägen, E 4. De rustar den gamla Kustlandsvägens betongbågbro över Aleån i Ersnäs.
Sedan den 25 juli 1968 har den gamla bron fått se trafiken rulla förbi på den nyanlagda E 4, alldeles intill.
Allt ska blästras och målas
De 42 åren har tärt på betongen, vatten har sprängskadat den och på betongbågarna har växtlighet slagit rot.
- Nu ska vi ta bort allt, betong och räcken ska blästras och nymålas, säger Kjell Nordberg.
- På körbanan lägger vi en ny 40-45 millimeters slityta i betong, säger Tord Lundgren.
Men några bilar kommer inte att få beträda den nyrustade bron.
- Den blir bara för cyklister och fotgängare, säger Samuel Johansson.
De visar den vackra ritningen av bron, daterad den 5 juni 1934. Året efter var bron färdiggjuten och bilar, bussar och lastbilar kunde börja rulla över den sex meter breda körbanan.
Kustlandsvägen
Då fanns varken riks 13 eller E 4. Den nya bron var en del av det som länge kallades Kustlandsvägen. Den gick mellan Stockholm och Åbo.
Kanske var det en Volvo P-35 Carioca som först rullade över Kustlandsvägens nya bro över Aleån. Modellen hade strömlinjeformad kaross som nyhet och kom samma år bron öppnades. Den blev också polisbil.
Men signalhornet gällde det att vara försiktig med. 1935 kom förordningen om tyst trafik, att inte signalera i onödan i tättbebyggt område.
P-mätarpremiär
Friden var också slut i städerna. Den första parkeringsmätaren sattes upp i Oklahoma City, men det dröjde tack och lov innan den nådde Sverige.
Om norrbottningarna gladde sig över Kustlandsvägens nya, breda bro över Aleån, så hade stockholmarna annat att köra in i, för 1935 invigdes också Slussen.
Och kanske var inte den nya bron i Ersnäs årets stora nyhet i Norrbotten. Större detta år var att Gunnar Lundström från Glommersträsk dödades i krigets Abessinien. Han var frivillig ambulansförare.
Och en ond tid väntade. Adolf Hitler fattade beslutet att återupprusta Tyskland. De som långt senare åkte över bron vet hur det gick.
Tärendös bågbro
Det är inte bara bron över Aleån i Ersnäs som det gamla Vägverket ömmar över. Nu ingår vägfolket i Trafikverket och broingenjören Per Andersson leder projektet att vårda gamla broar i norra regionen.
- Bågbron i Tärendö jobbar vi också med och den blir klar i år, säger han.
Och medan bropatrullen arbetar med den spruckna körbanan på bron över Aleån, kommer en trafikant längs den gamla Kustlandsvägen. Det är Ulf Omnell och han leder sin cykel över bron.
- Har ni set några fåglar? säger han till bropatrullen och spanar ut över den bräddfyllda ån.
Men Tord Lundgren vill hellre visa bron.
- Se så fina koner i sprängsten! Sånt här arbete görs aldrig numera, säger han om de välformade brofästena.
Nu vill han bara att slyn ska röjas så att bilisterna på E 4 ska kunna se bron med de vackra brofästena när bropatrullen gjort sitt och dragit vidare till nästa bro.
FAKTA Bron över Aleån
Kustlandsvägens bro över Aleån i Ersnäs byggdes 1935 av Svenska AB Christiani & Nielsen.
Både underbyggnaden och överbyggnaden är i betong, längden 35,9 meter, spännvidden 30 meter och bredden 7 meter.
Bron är en av länets äldsta bågbroar och har en mindre vanlig konstruktion med fritt upplagda bågar. Den är ovanligt bred som 1930-talsbro.
I den broinventering som dåvarande Vägverket och länsstyrelsen gjorde 2005 kom man fram till att bron har ett högt teknikhistoriskt och kommunikationshistoriskt värde.
År 1944 omdöptes Kustlandsvägen till riksväg 13, "riks-13" i dagligt tal. Nästa reform skedde 1962 då riksväg 13 blev Europaväg 4, E 4.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om