En brandstation täcker inte behovet i Luleå

Luleå2018-02-20 11:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi i Räddningstjänsten är inte rädda för förändring. Nya tider innebär nya utmaningar. Fast då vi arbetar i en bransch där det vi gör och inte hinner göra kan vara skillnaden på liv och död så får inte förändringar innebära försämringar. Luleås nya brandstation, med tillhörande organisation, byggs och beräknas vara fullt färdig år 2020. Den nya lokalen ska vara bättre anpassad för verksamheten och mer modern. Det är bra, fast en modern byggnad är ingen garant för att vi ska kunna utföra vårt jobb på ett så bra och för medborgarna så säkert sätt som möjligt.

För i grunden är det vad det handlar om. Medborgarnas rätt att sova tryggt och att kunna lita på att få hjälp när olyckan väl är framme.

Det kan handla om brand, drunkning eller trafikolyckor. Med andra ord sådant som kräver snabba insatser och där varje minut räknas. Den förändring som föreslås och politikerna förväntas ta beslut på innebär att Luleå går från att ha två brandstationer till att ha en och den delen genomförs redan i år. I praktiken så innebär det en lägre bemanning nattetid och helg.

Praktiskt innebär det också att vi utifrån den nya brandstationens placering ser stora problem med att nå ut till bränder och olyckor över hela kommunen nog fort.

Räddningstjänsten kommer helt enkelt inte enligt oss vara redo för att klara av två olyckor samtidigt. Istället läggs förhoppningen till att kringliggande räddningstjänst ska hinna bistå. Om vi exempelvis är på en trafikolycka på E4:an och det börjar brinna på Hertsön får man vänta in räddnings­personal från Boden där.

2013 så gjordes en brandingenjörsutredning i samverkan mellan LTU och Luleå räddningstjänst. Slutsatsen av den gedigna utredningen blev att en brandstation inte täcker alla statsdelar utan att det behövs minst två i de centrala delarna av Luleå. Det då ännu tydligare när Luleå kommun expanderar både geografiskt och befolkningsmässigt. I Luleå så har vi dessutom kemresurs, oljehamn, turism, järnväg, vatten, flygplats, skärgård och tung industri

Läs mer om