Värmeböljan – då rusade försäljningen av gubbar

I och med årets värmebölja i maj har konsumtionen av jordgubbar tagit rejält fart. Försäljningen ligger hela 26 procent högre än i maj 2017, det visar statistik från Coops Matometer.

Foto: Henrik Radhe

Ekonomi2018-06-18 08:39

En analys av Matometerns databas, som innehåller fler än 395 000 måltider, visar att antalet måltider i maj i år som innehållit jordgubbar har ökat med 26 procent jämfört med maj förra året. Data från tidigare år visar dock att svensken oftast äter jordgubbar i juni, då mer än 11 procent av måltiderna under en dag innehåller jordgubbar.

Under året i stort är frukost den måltid när svenskarna oftast äter jordgubbar, men den ökande konsumtionen av jordgubbar som kan ses under sommarhalvåret utgörs framför allt av att man i större utsträckning äter jordgubbar vid måltider på kvällar, efter middagsmålet.

Sett till hela Sverige rankas jordgubben som nummer 1 när det kommer till favoritbär. Hela 33 procent svarar att jordgubben är deras favorit.

Men i övre Norrland är jordgubben favoritbäret bland endast 19 procent av de tillfrågade. Här klår hallonet gubbarna med 28 procent, följt efter hjortronet på 20 procent, enligt Coops Matometer.

Topp 5 favoritbär enligt svensken

#1 Jordgubbar (33%)

#2 Hallon (21%)

#3 Blåbär (13 %)

#4 Smultron (8%)

#5 Hjortron (7%)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om