Hett i maj – då ökar försäljningen av fläskkarré

En ovanligt varm och solig maj har ökat ICA-butikernas försäljning av bland annat majskolvar, vattenmelon och alkoholfri öl.

Foto: Lena Dahlberg

Ekonomi2018-05-31 15:00

ICA-butikerna har ökat sin försäljning av typiska sommarprodukter, om man jämför med i fjol. Mat till grillning som majskolvar och fläskkarré har ökat med 63 respektive 40 procent. Även produkter som annars kan förknippas med semester har haft en tydlig ökning, försäljningen av solskydd har ökat med 38 procent och glass med 32 procent.

– Det fina vädret påverkar absolut våra matvanor. Fler grillar och äter svalkande mellanmål som vattenmelon och glass. Alkoholfri öl har också ökat mycket men där är det nog en kombination av värmen och en allmän trend där fler väljer alkoholfritt, säger Paula Frösell, dietist ICA Sverige.

Procentuell volymökning jämfört med maj föregående år

Majskolvar 63 procent

Vattenmelon 43 procent

Alkoholfri öl 41 procent

Fläskkarré 40 procent

Solskydd 38 procent

Halloumi 34 procent

Glass 32 procent

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om