Bilhandlaren: "Drabbar dom som inte borde drabbas"

Nästa vecka träder nya bilskattesystemet i kraft i landet. Nya bilar med låga koldioxidutsläpp tilldelas en bonus och nya bilar med höga utsläpp kommer att beskattas extra de tre första åren. "Jag tycker att det är orättvist", säger Åke Eriksson, Åke Eriksson bil AB.

Åke Eriksson, Åke Eriksson Bil AB (Arkivbild).

Åke Eriksson, Åke Eriksson Bil AB (Arkivbild).

Foto: Lars-Göran Norlin

Ekonomi2018-06-25 14:40

Köper du en bil med låga utsläpp kan du räkna med en saftig bonus. Väljer du däremot en bensin- eller dieselbil kan skatten i stället komma att höjas med flera tusen om året. Den 1 juli träder det nya bonus malussystemet i kraft. Norrbottens Affärer har pratat med några lokala bilhandlare som fått ge sina åsikter på nya fordonsskatten.

Åke Eriksson, Åke Eriksson Bil AB:

– Nya bilskattesystemet kommer nog att påverka försäljningen negativt, framför allt när det gäller privatpersoner. Jag tror att många känner att det är orättvist. Jag tycker att det är orättvist själv när jag tänker på att människor som bor i glesbygd, där man måste ha bil för att ta sig till och från arbetet, ska tvingas betala högre skatt. Den stora avgasproblematiken är störst i större länder, där bör vi vara med och försöka komma till rätta med problemen i stället, säger han och fortsätter:

– Det är enligt mig en väldigt ogenomtänkt åtgärd som drabbar dom som egentligen inte borde drabbas utan har nog stora utgifter som det är i dag. Jag ger inte många ören för att detta ska lösa de stora problem som vi har. Det krävs andra, större åtgärder.

Säljer ni många el- och gasbilar?

– Nej, det gör vi inte. Elhybriderna med bensin och batteri är värdelösa om du frågar mig. Fråga de som kör taxi i storstäderna så får du höra.

Robert Waltari, Bilkompaniet Luleå:

– Fram till nu, och säkert ett tag framöver, kommer det att råda en osäkerhet hos våra kunder om vad som gäller för den nya fordonsskatten. På privatmarknaden kommer säkert nya "lågskattade" bilar att få ett uppsving, men på företagssidan tror jag att man kommer att fortsätta köpa nya bilar i samma utsträckning som tidigare – men med större fokus på hur bilarna faller ut i nya fordonsskattesystemet, säger Robert Waltari.

Hur ser trenden ut när det gäller el- och gasbilar i dag?

– I dagsläget är försäljningen av nya gasbilar liten eftersom tillgången på tankställen än så länge är begränsad. Andelen diesel/bensin har jämnats ut och efterfrågan på nya bensinbilar är större än tidigare. Störst efterfrågan har vi på våra hybrid och plug-in bilar och den trenden tror jag kommer att hålla i sig eftersom dom gynnas av de nya reglerna.

Bonus Malus...

... är ett nytt bilskatteystem som träder i kraft 1 juli 2018.

... omfattar nya lätta fordon av fordonsår 2018 eller senare, som registreras 1 juli 2018 eller senare.

... innebär att bilar med koldioxidutsläpp mellan 0 och 60 g/km får en bonus, 60 000 kronor för bilar med nollutsläpp. Därefter minskar summan för varje gram koldioxid bilen släpper ut, ner till 10 000 kronor. Gasbilar får en fast bonus på 10 000 kronor.

... betyder samtidigt att bilar som släpper ut 95 g doldioxid per kilometer eller mer får betala en höjd fordonsskatt. Utsläpp i spannet 95-140 g/km får betala 82 kr/g över 95 medan bilar med utsläpp över 140 g/km är beloppet 107 kr/g över 140. Grundbeloppet för alla bilar är 360 kr.

... dieselbilar får ett miljötillägg på 250 kr.

... gäller de tre första åren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om