Blåljusen kastade ett fladdrande sken över olycksplatsen, inte långt från rastplatsen Stenbron, strax efter 21-tiden trettondagen 2014, medan räddningstjänsten gjorde allt de kunde för att rädda liv.
Två personbilar. Den ena hade fått sladd i halkan och kommit i hög hastighet med sidan mot den andras front.
Brandmännen arbetade intensivt med att klippa upp taket på en av bilarna för att få ut två män från Finland. De var kontaktbara och klarade livet i den våldsamma kollisionen.
I den andra bilen gick det mycket sämre. Där satt två män.
En av dem var Jan Engman, 49, från Satter. Den andre var hans 51-årige arbetskamrat från Hakkas, Peter Karlsson. Båda jobbade på service- och teknikförvaltningen hos Gällivare kommun.
Ingen av dem överlevde.
TRÅNGT. E10 är smal, på flera ställen endast sex meter bred. Det blir fort trångt, speciellt med snödrev på vintern.
Något hände då Jan Engman och Peter Karlsson dog.
Det var som om det var droppen som fick bägaren att rinna över.
Tommy Nyström (S) kommunalråd i Gällivare var rasande då han intervjuades i NSD.
– Skandalöst att vi inte får mer hjälp. Det är så trångt längs E 10, speciellt vintertid. Lastbilarna nästan tar i varandra när de möts. Tragiskt att så många ska behöva dö innan någon vaknar, sa han.
Landshövding Sven-Erik Österberg samlade ihop kommunalråd i E10-gruppen för att gå till alliansregeringen och kräva mer pengar. Fackförbundet IF Metall startade en kampanj, där budskapet var tydligt:
– Hur många ska behöva dö efter den här vägen? Pengarna måste upp här och nu, sa Tomas Nilsson, ordförande för IF Metall Norrbotten.
Motormännen skrev en debattartikel, där man lyfte fram att dödstalen gått ner i Sverige, men inte i Norrbotten. Det blev interpellationsdebatt i riksdagen mellan Leif Pettersson (S) och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
NOLIA. Stefan Löfven kom till Nolia med flera löften 2014. Bland annat att sätta igång bygget av Norrbotniabanan och tidigarelägga upprustningen av E10.
Att förbättra E10 blev en het socialdemokratisk valfråga. Allt kulminerade då partiledaren Stefan Löfven (S) kom till Nolia i Piteå under valrörelsen med ett löfte om att vägen skulle åtgärdas om det blev S-regering.
– Vi ska prioritera en uppgradering och utbyggnad av E 10. Den ställer till med alldeles för mycket olyckor, dödsfall och svåra skador, sa Löfven.
– Vad menar du med prioritering? frågade NSD:s reporter.
– Den ska prioriteras så att man tidigarelägger den.
IF Metall höll i E10-frågan länge efter Jan Engmans och Peter Karlssons död. Facket genomförde tillsammans med Transport, Byggnads och Kommunal en stor debatt i april 2014 på rastplatsen i Lappeasuando. Då hade redan alliansregeringen försökt gå kritikerna till mötes genom att lova 250 miljoner till mitträcken mellan Lappeasuando och Avvakko.
– Även om det blir av så är det alldeles för lite – 41 mil väg återstår, som borde göras om till två plus ett-väg med mitträcke, sade Robert Savela från Transport i Svensk Åkeritidning.
HUSFRU. Gudrun Ussling i Lappeasuando ser positivt på den förbättring av E10 som väntar norr om turistanläggningen.
Ett drygt år efter debatten är rastplatsen i Lappeasuando öde. En talgoxe fladdrar i en björk. Ett omslagspapper från en Kexchoklad ligger i snön.
Gudrun Ussling, husfru på turistanläggningen intill rastplatsen, har fullt upp med att ställa i ordning inför vintersäsongen.
Hon kör från hemmet i Puoltikasvaara till Lappeasuando längs E10 varje dag.
– De kör jättesnabbt här. För två år sedan var en kollega med om en olycka här på vägen. Hon krockade med en lastbil och bilen blev skrot, säger Gudrun Ussling.
Kollegan klarade sig, men Gudrun Ussling tycker att trafiksituationen är obehaglig. Hon ser fram emot de utlovade förbättringarna mellan Lappeasuando och Avvakko.
– Det är en bra idé. Vi har mycket folk här på vintern.
MUORJEVAARA. De långa backarna skapar problem när det är halkigt. Långtradare brukar bli stående, och orsaka trafikstockningar.
Stefan Löfven blev statsminister efter valet.
Hur har det då gått med uppgraderingen och utbyggnaden av E10?
När NSD kontrollerar det med regeringskansliet och Trafikverket visar det sig att det enda politiska beslut som kan tolkas som en prioritering är att bygget av mitträcken på sträckan Morjärv-Västra Svartbyn fått ett tydligare startdatum. Tidigare var det sagt 2020-2025. Nu är det sagt att Trafikverket får börja 2018-2020.
Men det beror på att Trafikverket meddelade regeringen att verket ville sätta igång tidigare – inte på att regeringen gett direktiv om att prioritera E10.
De enda politiska extrapengar som kommit är de 250 miljonerna till Avvakko-Lappeasuando – men den satsningen kom från alliansregeringen.
– Det är det enda vi märkt politiskt. Sedan har vi själva en tanke om att prioritera E10, säger Maria Nordström, planerare på Trafikverket i Luleå.
E10. Europavägen är en av länets viktigaste vägar. Men den får mycket kritik. Trång , snöig och med dåliga siffror i olycksstatistiken.
Myndigheten har i dag samma planer för E10 som man hade innan valet. Tågordningen är den här:
1. Mitträcken Avvakko-Lappeasuando, 19 kilometer, totalkostnad 340-400 miljoner, byggstart 2016-2017 genom Skaulo, resterande delar 2019.
2. Stigningsfält och ny dragning runt Muorjevaarabacken, kostnad 70-110 miljoner, byggstart tidigast 2019.
3. Mitträcken Morjärv-Västra Svartbyn, 300-400 miljoner, byggstart 2019-2020.
4. Stignings/omkörningsfält Kulleribacken, söder om Svappavaara, 30-45 miljoner, oklar byggstart.
Vid Svappavaara har Trafikverket redan ordnat vägen, det blir helt klart 2015. Och nästa år blir det sju kilometer mitträcken mellan Pirtijärvi och Mertainen.
Allt detta har Trafikverket planerat, delvis efter att ha tagit intryck av debatten om trafiksäkerheten. Inget är följden av att regeringen skjutit till pengar.
– Vi har inte fått några utpekade pengar av den nya regeringen, säger Maria Nordström.
BREDARE. Thomas Hansson, busschaufför, vill att E10 ska breddas på många ställen.
Valfläsket är stort, men efter att väljarna lagt sina röster återstår bara en liten bit, analyserar busschauffören Thomas Hansson, som just har börjat jobba efter två veckor i Thailand. Han hinner med en cigarett på busstationen i Kiruna innan han ska köra Polstjärnan ner till Överkalix. Det har han gjort i sex år. Innan dess var han "truckgubbe", lastbilschaufför.
– Den är smal, visst är den det. Smal och krokig. Dubbelfiligt får vi aldrig, men de borde bredda den åtminstone, säger han om E10.
Värst är det nedanför Lappeasuando, tycker han. Långtradarna som blir fast i Muorjevaarabacken och orsakar köer. Sommaren är ok, men på vintern byter vägen skepnad och blir besvärlig.
– Titta hur det ser ut i Muorjevaara. Oj, oj, nog är det gnissel där. Där har man stått många gånger med passagerare som ska till alla håll och kanter och blir försenade.
Han tar emot ett paket som ska till Gällivare och lägger det i bussens stora förvaringsutrymme.
– Pengarna matar de runt Stockholm och Göteborg. Jag har hört att de pratar om att bredda vägen norrut från Töre, men jag kommer att gå pension innan dess. Och bli nedgrävd, säger Thomas Hansson.
Bussen åker iväg och passerar inte långt från Kiruna sjukhus.
Därinne jobbar Kenneth Pekkari och Julia Nutti på ambulansen.
VÄNTELÄGE. Kenneth Pekkari och Julia Nutti väntar på uppdrag med ambulansen i Kiruna. De tycker att sträckan till Svappavaara blivit mycket bättre. Sedan blir det betydligt sämre.
I november 2013 stoppade ambulanssjukvårdarnas skyddsombud i Kiruna alla ambulanser från att köra på E10.
– I mina ögon är det här inte en Europaväg utan en byaväg, sa skyddsombudet Ann-Katrin Fredlund Stålnacke till SVT.
Kenneth Pekkari och Julia Nutti tycker att vägen blivit mycket bättre efter att Trafikverket lagt ny asfalt och byggt om runt Svappavaara.
– Kiruna till Svappavaara är helt okej. Men sen måste den breddas, säger Kenneth Pekkari.
– Det är viktigt, säger Julia Nutti.
De berättar om en annan ambulans som nästan blivit av med en backspegel då en mötande bil kom för nära. Om bristande snöröjning. För någon dag sedan, när det snöat, var vägen mellan Stenbron och Gällivare som en tvättbräda. Vibrationsljudet i bilen blev så högt att Julia Nutti inte kunde prata med patienten.
– Plogningen mellan Lappeasuando och Gällivare har varit under all kritik, säger Kenneth Pekkari.
DÖDSOLYCKOR. Här är NTF:s karta över dödsolyckor i Norrbotten 2014. Vill du göra egna slagningar i statistiken, klicka här (extern länk).
I debatten efter Jan Engmans och Peter Karlssons död lyfte man fram statistiken över döda och allvarligt skadade på E10. Den hade Stefan Löfven med sig då han besökte Nolia 2014.
– På tio år har 26 människor dött och 101 har fått allvarliga skador. Det talar sitt tydliga språk, sa han.
Motormännen har flera gånger pekat ut E10 som en av Sveriges farligaste vägar och trafikverket har ökat underhållet på vägen sedan hösten 2014. Den regionala säkerhetschefen Åsa Viklund svarar så här på en fråga om vägen är farligare än andra:
– Den är något högre olycksdrabbad. Men samtidigt är det svårt att säga så. Vi vet aldrig vad den faktiska hastigheten är i en olycka. Vi kanske har tillåtit väl höga hastigheter i förhållande till vägens standard.
TRAFIKFARA. Renar är en vanlig syn på Europaväg 10. Den här står norr om Hakkas.
Olyckorna på vägen är ganska jämnt fördelade, och det går inte att peka ut några extra farliga sträckor, enligt Trafikverkets statistik. En aspekt i upplevelsen av att köra E10 är känslan av otrygghet – och den kan faktiskt minska olyckorna.
– Man sätter likhetstecken mellan att det känns otryggt och att det är farligt. Trafiksäkerhetsmässigt är det många gånger tvärtom. Om det känns otryggt sänker man oftast hastigheten och kör säkrare, säger Åsa Viklund.
Det innebär inte att hon anser att vägen är bra som den är. Åsa Viklund anser att E10 är "känslig".
– Det är en väldigt viktigt väg för oss i regionen. Händer det något på den är det svårt att ta sig fram på andra sätt. Den är byaväg, transportväg, men även arbetspendlingsväg, säger hon.
MINNS. Julia Gustavsson, 22, kommer ihåg olyckan som tog Jan Engmans och Peter Karlssons liv. Hon tycker inte att vägen blivit bättre sedan dess.
Gruvarbetaren Julia Gustavsson kommer ut från Ica Polar i Hakkas. Hon pendlar till och från jobbet på LKAB i Malmberget, ungefär elva mil om dagen på E10.
– Man är ganska nervös. Det har varit mycket avåkningar. Ibland har man sett fyra bilar i diket mellan Stenbron och Hakkas, säger hon.
Julia Gustavsson kommer väl ihåg den olycka som innebar att två män från trakten omkom. Hon tycker inte att vägförhållandena blivit bättre sedan dess.
– Snarare sämre. Absolut. Först och främst vill jag att de ska sluta salta. Det blir så svart att man inte ser sig själv. Lite bättre plogning. Bredare väg, absolut. Mitträcke... absolut. Det är skönt att köra på E4 med mitträcke och trefilig väg.
Hon sätter sig i sin svarta Audi.
På vägen till jobbet passerar hon Leipojärvi. Här inträffade den här vinterns två första dödsfall på Europavägen. Det hände för en månad sedan. Ett par i 70-årsåldern dog då deras bil fick sladd, kom över på fel sida av vägen, och krockade med en mötande bil.