Cliffton mining: "Abecede får gärna höra av sig"

200 lastbilschaufförer förlorade jobbet när Northland resources gick i konkurs. Ändå välkomnar Cliffton mining planerna på en nystart i Kaunisvaaragruvan.
– Abecede får gärna höra av sig, säger Peter Bohm, strateg på transportföretaget.

Strateg. "Det ringer chaufförer som har läst om Abecedes planer och undrar om vi är på gång i Pajala igen", säger Peter Bohm, Swerock/Cliffton mining.

Strateg. "Det ringer chaufförer som har läst om Abecedes planer och undrar om vi är på gång i Pajala igen", säger Peter Bohm, Swerock/Cliffton mining.

Foto: K-L Sundqvist

Pajala2017-03-01 06:00

Peter Bohm tillhör i dag regionledningen inom Swerock, Peabs dotterbolag där Cliffton mining ingår, men för några år sedan var han platschef i Pajala när Northland resources påbörjade gruvproduktionen i Kaunisvaara.

Han minns med glädje tiden innan den ekonomiska kallduschen i februari 2013.

– Jag var operativt ansvarig från lastningen i Kaunsivaara till transporten fram till Pitköjärvi, där tågen lastades. En fantastisk tid för Pajalabygden, för hela Norrbotten.

Cliffton mining anställde drygt 200 personer: 170 lastbilschaufförer men även lastmaskinister och tjänstemän vid trafikledningscentralen i Junosuando.

Drygt hälften hade rötterna i länet.

– Övriga kom söderifrån. Många flyttade upp från avlägsna delar som Skåne och Gotland, några kom till och med från Holland och Ryssland.

Som mest hade Cliffton mining 36 lastbilar som fraktade järnmalmskoncentratet – sligen – längs den 16 mil långa sträckan mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi.

De 25 meter långa lastbilarna, leasade av Scania, var optimerade för en totalvikt på 90 ton och varje släp pryddes av porträtt av ortsbor med koppling till transportvägen.

Logistiklösningen ifrågasattes utifrån effektivitets- och miljösynpunkt, samtidigt som Trafikverket avsatte över 2 miljarder kronor för att rusta upp vägarna.

– Visst var det utmaningar när vägarna byggdes, medan trafiken pågick. En sommar hade vi 400 punkteringar. Men det blev bättre allteftersom, säger Peter Bohm.

Moderbolaget Peab var en av de största fodringsägarna efter konkursen, med oprioriterade kundfordringar på 260 miljoner kronor.

Även för Cliffton mining blev det finansiella läget prekärt.

– Under rekonstruktionen fick vi betalt för alla transporter men direkt efter stod vi utan intäkter, samtidigt som vi hade kvar leasingkontrakten på lastbilarna och hyreskontrakten på fastigheterna.

I oktober 2014 varslades samtliga cirka 200 anställda. Många fick i stället jobb i Malmfälten, i anslutning till LKAB, men en stor del lämnade också Norrbotten.

Och de flesta av lastbilarna med porträtten sålde Scania vidare.

– Men vi har kvar fem i verksamheten i Svappavaara och Mertainen. Northlands logga är dock övertejpad, det står LKAB i stället.

Efter de senaste dagarnas optimistiska signaler från Abecede uppstår frågan om Cliffton mining finns med i bilden vid en förnyad gruvbrytning i Kaunisvaara.

– Jag vill inte uttala mig om framtiden men Abecede får gärna höra av sig till oss, säger Peter Bohm.

I övrigt är han förtegen huruvida samtal redan förs med ägarkonstellationen, som förvärvade anrikningsverket och även omlastningsstationen i Pitköjärvi av konkursboet.

– Som aktör på marknaden ser vi både möjligheter och risker, men om det någon gång blir aktuellt är vi självklart intresserade.

Vilka är riskerna?

– Vi har erfarenheterna från Northland-tiden, med den förlust som blev, och gentemot Peabkoncernen måste vi jobba på affärsmässiga grunder.

– Men vi har en grundkompetens, så vi skulle kunna starta upp verksamheten på nytt. Det har redan ringt chaufförer som läser i tidningen om Abecedes planer och undrar om vi är på gång i Pajala igen, säger Peter Bohm inom Swerock/Cliffton mining.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!