Den Regionala Kollektivtrafik myndigheten i Norrbotten upphandlar just nu ett nytt tioårigt avtal som gäller från december 2020 genom sitt dotterbolag Länstrafiken i Norrbotten AB. Tidigare bussavtal på samma sträcka hade Centrala Buss och anbudsumman låg på 27 miljoner om Persson minns rätt.
– När det gäller Boden-Luleå gick vi först ut med en öppen inbjudan där man fick lämna intresse för deltagande. Sedan begärde vi en massa dokument som rörde ekonomi och annat, säger Persson.
Bolagen har sedan fått lämna in en ansökan om de ska delta i upphandlingen och Länstrafiken har därefter beslutat vem som fått lämna anbud. Sedan skickades upphandlingsmaterialet ut den 4 juli. Räkningstiden för anbudet löpte ut 4 september och dagen efter öppnades anbuden som fortfarande håller på att värderas. Nästa steg är att det ska beslutas om ett tilldelningsbeslut den 18 oktober. Det förslaget lägger Länstrafikens upphandlingsansvarige Helena Persson.
Kritiken som framförts, av Bodens kommunalråd i ett brev till RKM och Länstrafiken är att man glömt bort det gemensamma målet att 100 procent av kollektivtrafikens persontransportarbete ska utföras med fossilfri energi 2030. Nu är man på väg att ta ett långt upphandlingsbeslut som strider mot målet.
Enligt Bodens kommunalråd borde man ha tillgodosett annat än diesel i upphandlingen. Vilket bränsle upphandlingen handlar om är både Mats Aspemo, vd, för RKM, förtegna om.
– Frågan är vad vi får säga? Vi tar miljöhänsyn och för varje dag som går kommer vi ju närmare sanningen vad som är möjligt eller inte. Det är ingen lätt värld att navigera i när det gäller de olika bränslena, säger Mats Aspemo, ny vd för RKM.
Finns det fog för kritiken?
Det vi kan säga är att vi hade inte helt klara anbudsförutsättningar när vi gick ut med upphandlingen, säger Helena Persson.
Vad betyder det?
– Ja, för att kunna upphandla på flera olika alternativ, säger Helena Persson.
Ni är ju framme vid utvärderingen?
– Ja, vi är inte färdig med upphandlingen. Den pågår för fullt än och vi har förhandlingar som håller på nu, säger Persson.
Har ni då kompletterat anbudsförutsättningarna?
– Jag kommenterar inte det. Vi jobbar med frågan, säger Helena Persson.
Enligt vd Mats Aspemo är lagen om offentlig upphandling, LOU, en ”känslig lagstiftning”.
– LOU styr vad man får göra och inte göra. Vid minsta fel så kan de anbudsgivare som finns börja leta faktafel. Kanske inte de som får tilldelning men andra kommer jaga oss med ljus och lykta, säger Aspemo.
Ska inte en myndighet hålla de mål som man själv slagit fast i det regionala kollektivförsörjningsprogrammet?
– Vi måste som tjänstemän förhålla oss till de politikerna sagt och jobba i den riktningen. Sedan har du ju en problematik i det här med fossilfritt att du inte riktigt vet vad som gäller i det avseendet.
Tror du man river upp upphandlingen?
– Ja, rent hypotetiskt kan man göra det, men problemet kan då bli bussförsörjningen för trafiken ska ju vara igång 2020. Men det är en pågående förhandling, säger Mats Aspemo.
Kan ni förstå att det finns kritik på upphandlingen?
– Nej, men kanske funderingar tills vi är klara, säger vd Aspemo.
Den 18 oktober sammanträder direktionen hos RKM och den 11 november tar länstrafiken upphandlingsärendet.
– Direktionen kommer att få information och få ha med synpunkter men det är länstrafikens styrelse som beslutar.