Inget svar på varför sonen saknar skoldator

När Ingemar Snells son började på Brönjaskolan i höstas fick han en skoldator som gick sönder efter 2-3 veckor. Sonen blev lovad en ersättningsdator men inget har hänt. "Ska en elev behöva vara utan en dator i en hel termin."

Ingemar Snell, förälder i Södra Svartbyn får inga svar varför hans son på Brönjaskolan aldrig får sin dator.

Ingemar Snell, förälder i Södra Svartbyn får inga svar varför hans son på Brönjaskolan aldrig får sin dator.

Foto: Lena Leffler

Bodens kommun2019-12-04 18:47

Norrbottens Media har också blivit uppringd av en annan förälder som hade en dotter som också går på Brönjaskolan och saknade elevdator.  Även den pappan kände att han inte nådde fram med dotterns datorproblem. Föräldern Ingemar Snell har lyft it-frågan med Brönjaskolans lärare och även rektor. 

– Problemet är känt på skolan. Personalen tycker det är tråkigt och fruktansvärt men att det är it-kontorets bord. Rektorn skulle forska men jag har inte fått någon återkoppling, säger Snell.

Från början var det försening med leveransen av datorer och de drabbade skolorna var Brönjaskolan, Stureskolan och Björknäsgymnasiet.

– Jag vet inte antalet elever men det var flera i min sons klass. Den information som jag fått är att dataleverantören inte fick fram komponenter till de bärbara datorerna innan skolstart. Så leveransen blev i mitten på september, säger Snell.

 Han tror personligen inte att maskinvaran var bra för bara efter två, tre veckor gick sonens dator sönder.

– Min son hade datorn i max tre veckor. Sedan fick han lämna in datorn för reparation. Fler fick lämna in och del har blivit ersatta med ersättningsdatorer, säger Snell.

Vad är förklaringen?

– Det har inte kommit någon förklaring varför datorerna gick sönder, inte ens på kommunens hemsida.  Jag har ringt några gånger till verksamhetsutvecklaren för it på utbildningsförvaltningen. Den personen svarar bara att det är beklagligt och att man är i händerna på leverantören och kan inte göra någonting.

– Jag tycker personligen att de kan trycka på bättre, men de rycker på axlarna. Jag som förälder försöker komma till bottens kärna i frågan och försöka få den löst, säger Snell.

När han inte kom längre valde Snell att vända sig till media för att komma vidare och få något svar från kommunens ansvariga hur man hanterat skoldatafrågan.

–  Frågan är vad kommunen skrivit för avtal.Nu har det gått en hel termin utan att min son fått någon ny dator. Det är klart att allt strul påverkar hans studier.Att få en sådan start på högstadiet är verkligen dåligt, säger föräldern Ingemar Snell.

När Snell  till sist får veta IT-kontorets svar på vad som hänt sonens försvunna dator säger han:

– Jag köper inte förklaringen att datorn skulle varit lagad men bortglömd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!