Olyckan inträffade mitt på dagen den 29 september.
Ett tåg körde på en personbil på den obevakade järnvägsövergången i Granberget. Stefan Gabrielsson, 64, och Rose-Marie Gabrielsson, 66, förolyckades.
Polisen inledde ganska omgående en utredning. Det fanns många vittnen, som hade befunnit sig i anslutning till olycksplatsen. De har hörts av polisen, som även hörde föraren av tåget dagen efter olyckan. Polisen fick tidigt en tydlig bild av hur olyckan hade gått till.
– Vi har gjort en platsundersökning. Skyltningen är korrekt. Den är inte skymd av någonting. Det är ingen som kommer att delges någon misstanke eller lastas för olyckan. Egentligen väntar vi bara på att själva dödsfallsdelen ska bli färdig, så kommer vi att lägga ned ärendet sedan, säger Anette Krig, förundersökningsledare.
Även Trafikverket kommer att göra en utredning.
Den aktuella järnvägsövergången är olycksdrabbad. Ytterligare en person har omkommit där i samband med en påkörning av tåget. Det var 30 år sedan.
Det finns i Sverige 3 500 oskyddade plankorsningar. Det är ett bekymmer, enligt facket, som har drivit frågan att bygga bort dessa i Norrbotten och på andra håll i Sverige. Både boende efter Degervattensvägen och fackrepresentanter har flera år begärt att det ska sättas upp bommar vid Granbergsövergången.
Vägbommar hade kunnat rädda Stefan och Rose-Marie Gabrielssons liv.