Dödsolyckan inträffade på söndag förmiddag. Ett tåg kolliderade med en personbil på den obevakade Granbergsövergången. Två personer dog.
Torbjörn Lidberg är pensionerad lokförare och var fackligt aktiv under sin yrkestod.
– Stoppa dödsolyckorna på Granbergsövergången Redan när hastigheten på gods och persontågen höjdes för 15-20 år sedan skulle den tidigare drabbade övergången bevakas med bommar, säger han och fortsätter:
– Det var en dödsolycka där på 1980- eller 90-talet. Det gick åt minst en person. Det är fast boende i det här området och det kör timmarbilar där.
Torbjörn Lidberg uppger att gods- och persontågen kör 120 kilometer i timmen på Malmbanan.
– Ett tåg hinner inte bromsa. Allt lagt på bilförare, säger Torbjörn Lidberg.
Han tillägger att han inte vet hur sikten var vid det senaste olyckstillfället, men uppger att tåg som kommer norrifrån dyker upp i en nedförsbacke och är skymda av en kurva.
– Söderifrån inte mycket bättre sikt, tågen är inte heller ålagda att signalera innan övergången. Vid dis och dimma, snö och det så är det jäkligt dålig sikt.
Torbjörn Lidberg anser att det minsta man kan begära är att Trafikverket sätter upp bommar eller ljud- och ljussignaler för att skydda vägtrafikanterna och stoppa olyckorna vid Granberget.
Jonas Blomqvist är ordförande för Seko Green Cargo Sverige. Hans uppfattning är att man bör bygga bort obevakade övergångar.
– Alla obevakade övergångar är en risk. Det är en risk för trafikanterna och även för förarna, att man hamnar i den situationen att man råkar köra över en människa.
Därför tycker han generellt sett att man borde bygga bort så många obevakade övergångar som man kan.
– Om man kollar här upp i Bodens kommun har vi den här tragiska händelsen med de här två människorna som omkom. Så hade vi traktorföraren från BDX.
Han omkom i samband med att han skottade en obevakad övergång i Buddbyn, utanför Boden. Det är efter samma sträcka som dödsolyckan i Granberget. Han avled till följd av kollision med ett tåg den 4:e december 2016.
– Det är tre människoliv man hade kunnat spara med bommar. Det byggs bort successivt, men jag tycker att man borde prioritera det högre. Jag tror att man måste se över det och det drivs fackligt från många orter. På järnvägsspråk handlar det inte om några monsterpengar att bygga bort. Det är självklart stora pengar, men inte som att bygga en ny järnväg, säger Jonas Blomqvist.