Bakom bilsatsningen med start 27 september står företaget Bothnia Fritid. Thomas Lahti och Hans Degerlund äger Bodenföretaget som finns på Torpgärdans industriområde.
– Vi började för femton år sedan med husvagnar och husbilar och det har vi fortsatt med. I dag är vi störst i länet på den försäljningen, säger Hans Degerlund.
Husvagnar och husbilar kommer även i fortsättningen att vara huvudmålet för företagets försäljning fast de hittat en ny bransch. Nämligen begagnade bilar.
– Ja, idén med bilförsäljning har vi väl tänkt på i flera år egentligen. Starten kanske har dröjt för att vi velat koncentrera oss på den försäljningen vi är bra på. Men tiderna förändras så det är kanske dags att hitta på något nytt, säger Hans Degerlund.
När det gäller tidigare bilaffärer så försvann den sista från Boden när Nordiska Bil lade med sin bilförsäljning 2010. Dessförinnan fanns också Müllers i sta´n. Så allting talar för att Boden behöver en bilaffär igen.
– Underlaget finns. Vi kommer ha nyare årsmodeller av olika märken. Bilarna har vi köpt genom våra affärskontakter. Tanken var att få ihop 30 bilar men i dag ligger vi på 25 i antal, säger Hans Degerlund.
Varför begagnat när man kan sälja nytt?
– Vi har ingen leverantör av nya bilar, men det kanske det kan bli i framtiden. Nu koncentrerar vi oss på det här nu och hoppas att priserna är konkurrenskraftiga.
– Målet är framförallt att få in mer folk under hela året. Vi har ju rymliga lokaler så det är inga problem, säger Hans Degerlund.
Ni hinner med båda bilar och husvagnar?
– På vintern säljer vi inte lika många husvagnar och husbilar. Säsongen för dessa tar slut i oktober och börjar om igen i april. Då har vi mer tid att sälja annat som bilar. Det enda ger det andra, säger Thomas Lahti.