Han har skrivit ett medborgarförslag riktat till Bodens kommunpolitiker och tjänstemän. Svartbyleden eller väg 603 nyttjas i dag flitigt av kommunens medborgare.
Vägen trafikeras i dag av många fordon men används även för löpning, inlinesåkning, cykling och rullskidåkning, enligt Snell.
– Många hundägare promenerar också och rastar sina hundar i området och skolelever vid Torpgärdsskolan går och cyklar längs aktuell vägsträcka.
Sträckningen av vägen mellan Yrkesvägen och Gamla Lulevägen saknar i dag gång- och cykelväg vilket medför hög olycksrisk vid möten.
– Det gäller speciellt när det kommer fordon i båda körriktningarna samtidigt som det kommer möten med andra trafikanter för alla ryms inte att mötas vid samma tillfällen. Under barkmarksperioden kan fotgängare gå ned i diket men på vintern är ju snö och plogkarmar i vägen.
Om man åker från Norra Svartbyn och passerar Fyragårdarshöjden finns ingen bebyggelse och vägen sluttar nedåt inför första korsningen Yrkesvägen.
– Det gör att fordon oftast kommer upp i högre hastigheter än tillåtna på sträckan. Det gäller alla sorters trafik, både fordon, bussar, lastbil med släp.
Ingemar Snell tycker att de hastighetsbegränsande åtgärderna ska utföras på sådant sätt att hastigheterna blir lägst vid villainfarternas in- och utfarter som förutom korsningen Yrkesvägen- skogskyrkogården även omfattar utfarten Musikantvägen, in- och utfarten Grossistvägen/Agentgränd.
– Vid Musikantvägen finns också två befintliga busshållplatser men inget trafiksäkert övergångsställe. Busshållplatserna nyttjas av många skolelever som måste passera över vägen beroende på vilken buss de ska åka med. Att det saknas trafiksäkra övergångsställen här från busshållplatser är en klar brist ur säkerhetssynpunkt. Förutom att skapa övergångsställen går det även att göra övergångar här från befintliga cykelbanor i området, säger Ingemar Snell.
Enligt honom har också väg 603 fått en tyngre trafik senaste åren när beläggningsarbeten utförs i Östra Norrbotten och material körs från asfaltfabriken på Smidesvägen 8. Alla transporter går via den vägen eftersom det blir den kortaste vägsträckan för yrkestrafiken.
– Jag hoppas att Bodens politiker tar till sig mitt medborgarförslag och vidtar de åtgärder som är nödvändiga för att göra väg 603 till en säkrare väg för samtliga parter i trafiken, säger Ingemar Snell.