Tågolyckan: Mikael, 51, omkom i traktorn

Det var Mikael Andersson Junkka, 51 år, som omkom i kollisionen mellan traktor och ett tåg på söndagen. Polisen har inlett en förundersökning. Hans arbetsgivare, Mattias Hansén på Hanséns Bil och Maskin, säger: Jag tycker naturligtvis inte det är bra att det finns obevakade övergångar där det dagligen passerar folk.”

STOPP. På grund av olyckan uppstod skador som stoppade tågtrafiken mellan Boden och Murjek. Under måndagen genomfördes reparationsarbeten och tågen beräknas , enligt Trafikverket, komma igång under eftermiddagen.

STOPP. På grund av olyckan uppstod skador som stoppade tågtrafiken mellan Boden och Murjek. Under måndagen genomfördes reparationsarbeten och tågen beräknas , enligt Trafikverket, komma igång under eftermiddagen.

Foto:

BODEN2016-12-05 15:19

Mikael Andersson Junkka höll på att ploga en enskild väg vid en obevakad järnvägsövergång när hans traktor blev påkörd av ett godståg.

– Vi ska göra en teknisk kontroll på fordonet som har varit med i dödsolyckan. Vi kontrollerar i möjligaste mån om det är något tekniskt fel på utrustningen som kan förklara att det här har kunnat ske. Det ska göras på alla fordon som varit med i en dödsolycka, säger Benny Lindahl, bilinspektör på Trafikpolisen.

Undersökningen genomfördes på olycksplatsen under måndagen.

Helena Rådbo, sakkunnig på Trafikverket, uppger att hon ännu inte kan säga så mycket om olyckan.

– Jag vet bara att ett tåg har kört på en traktor på en obevakad övergång.

Det var ett godståg som tillhör Green Cargo som var inblandad i olyckan.

– Vi kommer att göra en egen olycksutredning om den här händelsen, men det finns ingen rapport ännu. En olycksplatsansvarig håller på att samla in fakta om det som hänt.

Under dagen pågick reparationsarbeten på banan där olyckan inträffade.

Hur ser Trafikverket på obevakade övergångar?

– Vi försöker att hålla standarden på dem. Man ska kunna korsa så säkert som möjligt på de här platserna. Ändras samhället runtomkring kanske vi behöver uppdatera och göra en aktiv korsning i stället, säger Helena Rådbo.

Hur ser olycksstatistiken ut på de obevakade övergångarna jämfört med de bevakade?

– Om jag går på dödsstatistiken så blir fordon påkörda på obevakade övergångar. Det är väldigt spritt i landet. I år har vi haft två händelser, den här och en annan på en helt annan plats. Så har vi haft en tredje, som var ett självmord. Förra året blev inget fordon påkört. Vårt största problem är de bevakade plankorsningarna där vi har mest skydd, men där är det gående trafikanterna.

Så obevakade övergångar är inte överrepresenterade?

– Inte i dödsstatistiken, säger Helena Rådbo.

Mattias Hansén, ägare av Hansén Bil och Maskin, var på väg hem från Kramfors när han nåddes av beskedet att det hänt en allvarlig olycka.

– Min arbetsledare var då på väg till olycksplatsen.

Mikael Andersson Junkka hade jobbat åt Hanséns länge.

– Han var en van maskinförare och hade stor erfarenhet att vara i spårmiljöer, även om det här inte är att betrakta som en spårmiljö som när man är på en bangård, men du korsar spåret och måste iaktta stor försiktighet oavsett om du går eller kör en traktor, säger Mattias Hansén.

Vad är din teori?

– Att han suttit och kommunicerat med hörselkåpor och snön har yrt. När vägen går så nära mot järnvägen är det ett ögonblicks verk när man vikt av 90 grader åt höger att man hamnar på spåret. Så det är olyckliga omständigheter, säger Mattias Hansén.

Företaget har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket.

På söndag kväll samlades hela arbetsstyrkan som var igång och jobbade.

– Vi hade ett första krismöte och de fick prata om det som hänt. Vi har även erbjudit våra medarbetare via Previa ytterligare hjälp om det behövs.

En av deras medarbetare som snabbt kom till olycksplatsen fick föras till sjukhuset på grund av tryck över bröstet, sannolikt en chockreaktion, enligt Mattias Hansén.

– Jag vet inte hur man ska kunna förebygga sådana här olyckor. Vi gör arbetsberedningar och riskbedömningar på varje enskilt moment när vi har egna entreprenader. De får alla våra medarbetare ta del av.

Företaget har funnits sedan 2000 och har aldrig tidigare haft en dödsolycka, däremot ett allvarligt tillbud med benbrott som följd.

– Vi var 100 man i somras så det är mycket folk i omlopp och man rör sig i farliga miljöer hela tiden, säger Mattias Hansén.

Vad tycker du om att man har obevakade övergångar?

– Vi lever ändå på 2000-talet med all den teknik som finns, så jag tycker naturligtvis att det är rent åt helvete att det finns obevakade övergångar där det dagligen passerar folk. Jag tycker inte att det är bra.

Han mår själv dåligt och har haft kontakt med en av Mikael Andersson Junkkas anhöriga, men vill avvakta med att kontakta familjen för att visa sitt deltagande i sorgen.

– Han var en hemskt omtyckte medarbetare hos oss. Lojal och plikttrogen. Han satte alltid kunden i fokus. Det är en stor förlust. Mina tankar går till de anhöriga. Ingen ska behöva gå till sitt arbete och behöva dö på jobbet, säger Mattias Hansén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om