Storbygget är på G - nästa höst går sista etappen av 97:an igång

Nu drar storbygget av väg 97 igång. Nästa höst påbörjas sista etappen mellan Södra Sunderbyn och Sävast. Det blir också en extra parallellväg vid sidan om för trafik och oskyddade trafikanter.

Nöjd. Det är projektledaren Mats Elgcrona med att vägplanen nu ställs ut.

Nöjd. Det är projektledaren Mats Elgcrona med att vägplanen nu ställs ut.

Foto: Lena Leffler

BODEN2016-05-05 06:00

Samrådet är viktigt under hela planläggningen. Trafikverket har tagit kontakt och fört dialoger med olika myndigheter, organisationer och närmast berörda.

– Deras synpunkter har beaktas och förts in i planen. I april fick Trafikverket klartecken för miljökonsekvensbeskrivningen för vägplanen och därför ställs den nu ut och hålls tillgänglig för granskning, säger projektledaren Mats Elgcrona.

NSD kan visa en 3 D-film från sista byggsträckan mellan Södra Sunderbyn och Sävast. Väg 97 byggs om för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten genom att vägen byggs om till mötesfri väg. Hastighetsgränsen ökar då från 90 till 100 kilometer i timmen. Den nya parallellvägen består av både nybyggda och gamla vägar som binds ihop vid sidan av väg 97 från Sävast till Södra Sunderbyn. Parallellvägen ska vara belagd och belyst.

– Den kommer klassas som byaväg som närboende i området kan nyttja. Den ska också fungera som en gång- och cykelväg för oskyddade trafikanter så de slipper hålla till på 97:an.

Vid ombyggnaden minskas nuvarande utfarter och istället byggs trafiksäkra planskilda korsningar. Vägplanen omfattar också sju nya broar och en befintlig byggs ut.

Det handlar om trafikplats Norra Sunderbyn, Sävastnäs och Sävastön. I Sunderbyn och i Sävast blir det broar med nedsänkt trafikplats och anslutande vägar passerar under väg 97 medan det i Sävastnäs blir en öppen bro över väg 97.

– En ny vägförbindelse ansluts också mellan trafikplats Sävastön och gamla Sävast. Förbindelsen har tagits emot väldigt positivt under de samråd som hållits, säger Mats Elgcrona.

Det kommer även att anläggas busshållplatser vid trafikplatserna samt vid informationsplatsen i Norra Sunderbyn. Enligt Trafikverket finns i dag inga kända förändringar av nuvarande kollektivtrafik till följd av vägplanen. Det blir även fyra passager/portar under väg 97 längs sträckan och viltstängsel planeras längs hela sträckan.

– Folk ska ju kunna ta sig förbi områden där det är dubbelfiligt och det ska finnas passager för att kunna ha ett rörligt friluftsliv efter vägsträckan

Bullerskydd finns också medtaget som en skyddsåtgärd i miljökonsekvensbeskrivningen.

– De som bor efter vägområdet som exponeras för buller från vägtrafiken som överskriver riktvärdena kommer att erbjudas bullerskyddsåtgärder vilket finns medtaget i vägplanen.

Vägprojektet finansieras genom anslag i den regionala länstransportplanen och nationella planen. Att anlägga sista etappen bedöms kosta cirka 320 miljoner. Luleås och Bodens kommuner har lovat förskottera 260 miljoner under byggtiden.

Först när vägplanen vunnit laga kraft kan Trafikverket starta bygget. Svårigheten blir att beräkna tiden på den juridiska processen och planen kan också eventuellt överklagas.

– Har vi tur så kan vi bygga hösten 2017 och vi räknar i så fall med två års byggtid, säger Mats Elgcrona.

Så varifrån startar bygget, Sunderbyn eller Sävast?

– Det vet vi faktiskt inte än. Vi börjar där det är mest lämpligt. Sedan ska väg 97 också vara farbar under tiden byggnationen pågår så det finns mycket praktiskt att lösa under arbetets gång.

Fakta Vägbygge

Ett vägprojekt ska planeras enligt en särskild planläggningsprocess som styrs av lagar och som slutligen leder till en vägplan. I planläggningsprocessen utreds var och ur vägen ska byggas. Hur lång tid det tar beror på projektets storlek, hur många undersökningar som krävs, om det finns alternativa sträckningar, vilken budget som finns och vad de berörda tycker.

Vägplanen ställs ut för allmänheten. Trafikverket har annonserat ut var trafikplanen finns tillgänglig att läsa. Det hålls även ett öppet Hus 11 maj klockan 14-20 på Boden Business Park.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om