Egentligen handlar visionen om pendeltågtrafik Haparanda-Luleå, med stationer på vägen. Samtidigt har tanken på pendeltågtrafik mellan Luleå och Boden funnits under några år.
– Vi ska träffas i slutet av augusti för att diskutera frågan, säger Yvonne Stålnacke (S), kommunalråd i Luleå.
Det är hon, Inge Andersson (S), kommunalråd i Boden och Maria Stenberg (S), regionråd, som ska ha ett möte om Luleå-Boden.
Alla inblandade är positivt inställda. Kommunerna Luleå, Boden, Kalix och Haparanda är med på tåget och är beredda att bidra med ekonomiska medel. Då är tanken att det ska gå ett pendeltåg från Haparanda hela vägen till Luleå.
Spindeln i nätet är Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten. Bakom myndigheten står såväl Region Norrbotten som alla länets kommuner.
Nyligen gick chefen för myndigheten, Kenneth Johansson, ut och sa att ett beslut från staten angående ansökan om ett årligt driftstöd på 10,3 miljoner kan komma först omkring 2019-2020.
Han tror däremot att det blir möjligt att pendla mellan Luleå och Boden redan i vinter.
– Om Trafikverket i september säger ja till förändringar i vår ordinarie tidtabell kommer man till Boden 07.00 och kan åka tillbaka till Luleå vid 17.00, säger han.
Enligt Yvonne Stålnacke är det tillgången av tåg som kan fördröja starten av pendeltåg med flera turer.
– Vi vill ha goda förutsättningar. Både komfort och funktion ska vara bra.
Hon konstaterar att det är viktigt.
– Vi vill ju att folk ska ta tåget i stället för bilen och då måste förutsättningarna vara bra, så att de inte väljer bilen i stället, säger hon.
Flest personer pendlar det från Boden till Luleå. Den siffran ligger på 3 000 personer, det vill säga tio procent av kommunens befolkning.
Enligt de planer som dragits upp tidigare är målet att även ha stationer vid Sunderby sjukhus och Notviken.
För att en pendeltågtrafik ska kunna uppnås mellan Haparanda och Luleå måste ett resecentrum uppföras i Kalix, där har en ansökan om bidrag gått till Tillväxtverket.
Nu har även en sträckning vidare till Uleåborg aktualiserats. I det fallet går det även att söka EU- bidrag.
Drömtåget mellan Luleå och Haparanda gick i några turer förra hösten. Samtliga var fullsatta.
– Även nu i höst kommer vi att ha det och tanken är att köra det till Uleåborg, säger Kenneth Johansson vid Regionala kollektivtrafikmyndigheten.