Lokala nätverk ger nya affärskontakter

Målet är ett utveckla det lokala näringslivet. Medlet är ökad jämställdhet och få kvinnor att nätverka mera. Många företagare i ett nätverk kan lotsa varandra till nya affärer.

JÄMSTÄLLDHET. Ann-Louice Lövgren Engström, AloVita AB, intervjuar kvinnor och män för att få veta vad de ser för problem och hinder och vad de har för   önskemål.

JÄMSTÄLLDHET. Ann-Louice Lövgren Engström, AloVita AB, intervjuar kvinnor och män för att få veta vad de ser för problem och hinder och vad de har för önskemål.

Foto: Lena Tegström

BODEN2015-01-18 09:30

Ann-Louice Lövgren Engström, AloVita AB, reflekterade över varför det är så få kvinnor på företagsträffar, exempelvis företagsfrukostar. Nu gör hon på uppdrag av länsstyrelsen en förstudie med syfte att starta ett långsiktigt projekt för att skapa affärsnätverk för kvinnor och män i Boden. Det saknas idag.

Länsstyrelsen har beviljat medel till sex projekt inom jämställd regional tillväxt. Ett av dessa drivs av Ann-Louice Lövgren Engström, som även fått medel av Bodens kommun.

Forsättning

Förstudien pågår ett halvår och bygger på intervjuer för att bland annat inventera hinder, problem och önskemål. Slutrapporten ska vara klar i februari och resultat ska ligga till grund för en fortsättning.

– Att nätverka rätt bland företagare är som att hitta guld. Men man hinner inte skapa nätverk för kvinnor och män på så kort tid.

Män och kvinnor

Målgruppen är både kvinnor och män. I Boden är 20 procent av företagarna kvinnor.

– Män har starka nätverk och flera studier visar att nätverkande har stor betydelse för företagen. Män arbetar med män och söker kontakter med andra män i sina branscher. Kvinnor ägnar sig mindre åt nätverkande och verkar mer i det tysta, säger Ann-Louice Lövgren Engström.

Målsättning

En faktor kan vara att kvinnor ofta driver enmansföretag.

– Om man skulle lyckas skapa ett professionellt, lokalt nätverkt i Boden bland män och kvinnor så skulle man kunna bygga på och förbättra befintliga affärsidéer. Målet är att utveckla det lokala näringslivet och även stärka mäns och kvinnors möjligheter till affärer med varandra. Nätverkande kan ofta vara mer effektivt än att annonsera.

Leda företag

Syftet med projektet är att främja ett jämställt näringsliv och enligt Ann-Louice Lövgren Engström har redan fler kvinnor börjat komma på företagsfrukostarna i Boden.

– Jag ska göra kvinnor som driver företag medvetna om nätverkandets betydelse för att utveckla företagen och även hitta nya marknader. Jag vill också göra män medvetna om sin roll och jag vill att de delar med sig av sina erfarenheter av att leda företag.

Två steg

Ann-Louice Lövgren Engström påpekar att arbetet behöver ske i två steg.

– Alla kvinnor jag träffat är positiva och vill starta ett nätverk med kvinnor som driver företag. Ibland måste de först göra det för att hitta kraften och styrkan. Sedan kan de nätverka med män.

lena.tegstrom@nsd.se

AloVita AB

Ann-Louice Lövgren Engström startade företaget med namnet som betyder "stöd för livet" 2010. Hon bedrev forskarstudier om förärvda hjärnskador. Syftet med studierna var att ta reda på om tekniska hjälpmedel såsom en Iphone kan kompensera för funktionsnedsättning. Då fick hon sin affärsidé. Ann-Louice Lövgren Engström har också projektledarutbildning och företaget har utvecklats. Det vilar idag på tre ben; rehabilitering, jämställdhet och projekt. Hon söker, äger och leder projekt. Hon är ensamföretagare och anlitar konsulter vid behov. Företaget har en omsättning på cirka en miljoner kronor på årsbasis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om