IT-konsultbolaget Jolix jobbar med IT-strategier för att hjälpa kunder från idé till driftsatt lösning. Via butiken Pålyset, som finns både som fysisk butik i Boden och e-handel, testas innovation, system och programvara. Sedan kan lösningar implementeras hos företagskunder och samarbetspartners.
– Det vi egentligen jobbar med är att leverera lösningar för handel och e-handel, säger Fredrik Gustavsson, vd för Jolix, och fortsätter:
– I stället för att chansa så provar vi själva vad som fungerar.
Experimentet firar tio år i november. Pålyset föddes 2011 som en nätbutik med försäljning av belysning och ljuskällor, men så småningom utvecklades butiken och lagerbutiken öppnade 2012.
– De slutsatser som vi dragit har vi kunnat använda i stora e-handelsprojekt, säger Fredrik Gustavsson och fortsätter:
– Vi är för små för att kunna driva de stora handelsprojekten så vi har slagit oss ihop med dem som har större muskler.
Vad är viktigt när man bedriver e-handel?
– För en bra e-handel så måste man ha någonting att sälja som fungerar. Man behöver veta vem man ska sälja till och hur man når ut med det, säger Fredrik Gustavsson och tillägger att det handlar om att vara attraktiv för målgruppen och att vara beredd att anpassa sig efter den.
– Det är olika för olika målgrupper. Fel budskap i fel sammanhang resulterar inte i någon försäljning.