Framkomligheten på "97:an" är kraftigt påverkad just nu och Patrik Wihlzon, projektledare vid Trafikverket, har förståelse för bilisternas klagomål.
– Ja, jag kan ha förståelse för att det är svårt att orientera sig genom arbetsområdet.
Bilisternas upplevelse av att det finns flera körfält är korrekt.
– Det finns tre körfält på vissa delar av sträckan, varav två ska användas av trafikanterna och ett är avsett för byggtrafiken och det kan ju variera vilket det är, beroende på var vi håller på att jobba.
Sergeanter kallas de orange och gula reflexskyltarna som ska vägleda trafikanterna. Att lära sig tolka sträcken på dem rätt underlättar körningen.
– Du ska köra på den sidan som det gula sträcket lutar nedåt mot, förklarar han.
Därutöver har de satt ut blå påbudsskyltar med vita pilar som också visar vilken fil bilisterna ska välja.
Men ett stort problem är att många skyltar och sergeanter körs omkull.
– Vi hinner inte alltid ut och för att ställa upp dem direkt igen, utan det kan ta en stund. Men vi pratar om det här hela tiden och vi jobbar med att det ska vara skyltat.
Vägbygget sker längs 12 kilometer efter riksväg 97 mellan Sunderbyn och Boden och ska göra vägen säkrare med bland annat mitträcken, breddning, nya utfarter och planskilda korsningar.
Det ska vara klart hösten 2022 och är som intensivast just nu. De hastighetsbegränsningar som gäller är 70, 50 eller i vissa fall 30 kilometer i timmen.