ITSMF är ett årligt pris i Sverige och Bodens kommun nominerades av sin driftpartner Atea. Genom priset uppmärksammas en organisation som nått genomslag inom områdena som är IT- styrning, IT- ledning och IT Service Management. Bodens kommun vann första pris, i konkurrens med Malmö Stad och Capio, för arbetet med den digitala elevassistenten Bodil till kommunens elever. Juryns motivering är bland annat att man på ett föredömligt vis mött de förväntningar elever har gällande kontaktytor och teknisk support i dagens samhälle. IT-tjänsten avlastar också lärarna så att de kan lägga mer tid på undervisningen, samtidigt som eleverna får bättre teknisk support och stöd.
Bodil började som ett projekt med ett UF-företag på Björknäsgymnasiet.
– Så eleverna har varit med och samarbetat kring det här. Vi har fått väldigt god respons för Bodil och eleverna använder den väldigt mycket, säger Malin Jansson, verksamhetsutvecklare vid enheten för digitalisering och utveckling.
Projektgruppen som jobbat med Bodil har anpassat digitaliseringen och verktygen efter hur eleverna jobbar och lever idag.
– Eleverna är mycket på sociala medier medan den äldre generationen är vana att ringa eller prata. Unga är mer närvarande i text, film och bilder, säger Malin.
Den digitala elevassistenten Bodil är i grund och botten ett system där man skapar dialoger.
– Det handlar om att identifiera ett behov och se vilka frågor som kommer in i systemet och sedan omvandla dessa så att Bodil kan svara på dem i chatten. Det kan exempelvis vara en fråga hur man öppnar upp sitt låsta konto. Bodil svarar då egentligen med instruktioner hur eleven kan lösa problemet på egen hand, säger Malin Jansson.
Bodens kommun kommer att jobba vidare med att utveckla den digitala assistenten och bredda användningsområdet.
– I vår nya organisation har vi satsat mer på digitalisering och utveckling och ökat resurserna centralt för att jobba med de här frågorna. Det är roligt att man ser att Bodil faktiskt blir använd och även ett ökat användningsområde. Det är inte bara eleverna som skulle kunna använda den här digitala assistenten. Vi skulle kunna bygga vidare på den med frågor som även kommunmedborgare ställer till oss, säger Jörgen Larsson.