Renoveringen av väg 356 på sträckan mellan Åskogen och Degerselet har nu pågått i mer än ett år. Och den kommer att fortsätta under sommaren och färdigställs. De grova stenar som används har nu blivit en kostsam affär för pendlarna. 39-åriga Kamilla Olesen har tröttnat på trasiga däck. Hon arbetar som arbetsledare och Överförmyndarhandläggare inom Boden kommun och hon pendlar dagligen från hemmet i Niemisel och in till Boden. I veckan hade hon sin fjärde punktering.
– Jag har sett bilister som har fått stanna och för hand plocka undan stora, jättevassa stenar från vägbanan för att överhuvud taget tag sig fram, berättar hon.
Den vassa krossade sten som används som fyllning går hårt åt bildäcken. Och hon är långt ifrån ensam om att vara drabbad. Per Sundberg och hans hustru Anna Sundberg bor i Sundsnäs utanför Gunnarsbyn och de har tillsammans haft fyra punkteringar.
– Subaru rekommenderar att man byter alla däck när något är sönderskuret och inte går att laga. Så utöver punkteringarna fick jag byta runt om på min bil. Det kostade bra exakt 10 000 kronor bara det däckbytet, berättar Per Sundberg.
Lars-Göran Ek arbetar som biolog åt SCA och även han är drabbad.
– Vi har haft fem punkteringar på två och en halv vecka på våra två bilar. Man vet ju snart inte vad man ska ta sig till. Det är ju inte bara pengar utan man blir ju också stående med bilar som inte går att köra fram till dess att det är åtgärdat, säger Ek.
Kamilla Olesen har ringt till Trafikverket och frågat om det finns någon ersättning att få.
– De sa bara att jag kör för fort. De tyckte att där ska man bara köra 10 kilometer i timmen. Men jag tror inte att det hjälper. Stenarna som de lägger på är jättevassa och skär sönder däcken, säger hon.
Många har nu valt att köra olika omvägar. Vissa kör älvdalsvägen ner till Råneå och sedan över Smedsbyn för att ta sig till Boden. För boende i Niemisel blir det en omväg på sex mil dagligen.
– Jag kör över Ubbyn. Den är liten och inte särskilt bra. Och det blir en omväg. Men jag har helt enkelt inte råd med att stå och betala för nya däck på det här sättet. Nu har jag fått tag i några begagnade däck. Men det är ju ett jobb och en kostnad att också skifta däck, säger hon.
Inger Broberg Kemi är projektledare för Trafikverket och hon berättar att det pågår ett omfattande arbete på den 16,8 kilometer långa sträckan där man bland annat har tvingats att ta upp riktigt stora stenblock för att sedan fylla på med bättre material. Svevia som är huvudentreprenör kommer också att arbeta med projektet under hela sommaren, allt för att det ska bli färdigt så fort som möjligt.
– Det är tråkigt att höra att pendlare drabbas vid våra vägbyggen. I augusti kommer det att ligga finare material på vägen. Så vi uppmanar alla att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden, säger hon.
När vägen åter öppnas kommer den att kunna trafikeras av 74 ton tunga fordon jämfört med 64 ton som var den tidigare gränsen. Hela renoveringen kommer att kosta cirka 60 miljoner kronor.
– Vi har grävt ur 1,8 meter som mest. Sedan höjer vi upp vägbanan på vissa platser, berättar hon.
Hon har förståelse för den situation som har uppstått med trasiga däck.
– Om man upplever att man har lidit skada kan man vända sig till Trafikverkets hemsida och ansöka om ersättning. Men de ärendena hanteras inte av mig, säger hon.