Vägen knyter samman Luleå och Boden

En symbolisk knut i stället för ett spadtag. Ombyggnaden av väg 97 ska knyta ihop städerna Boden och Luleå. - Bygget med tvåfilig väg räddar liv, men innebär också att vårt samarbete ökar, säger kommunalråden Olle Lindström och Karl Petersen.

Städerna Boden och Luleå ska knytas samman tack vare den fortsatta ombyggnaden av riksväg 97 mellan kommunerna. Vilken symboliserades av råden Karl Petersens och Olle Lindströms repdragning ivrigt påhejad av den yngre publiken. FOTO: Kurt Engström

Städerna Boden och Luleå ska knytas samman tack vare den fortsatta ombyggnaden av riksväg 97 mellan kommunerna. Vilken symboliserades av råden Karl Petersens och Olle Lindströms repdragning ivrigt påhejad av den yngre publiken. FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

BODEN2010-09-29 06:00
Riksväg 97 mellan Boden och Luleå är en av landets absolut trafikfarligaste vägar och måste därför åtgärdas. Vägen kopplar i dag ihop Fyrkantskommunerna och är också en viktig utryckningsväg för räddningstjänsten. I dag kör cirka 4 500 arbetspendlare från Boden och Luleå i båda riktningarna varje dag. Veolia kör nästan dygnet runt på riksvägen från tidig morgon till sen kväll med ett 50-tal dagliga tur och returturer.
- Vi tycker från bussbolagets sida att det är positivt, för det kommer ju inte att bli mindre trafik framöver. Eftersom sjukhuset ligger mitt emellan kommunerna är det många som åker kollektivt till Sunderbyn.
Slipper proppar
- Köer som uppstår i dag är mest mellan Boden och Sunderby sjukhus där det är enkel väg. Från bussbolagets sida tror vi att trafiken kommer att flyta på bättre med tvåfiligt och vi slipper proppar som tvingar oss att ligga och köra 40-50 kilometer i timmen vilket har skapat en del irritation. Från Sunderbyn mot Gammelstad har det blivit mycket bättre efter ombyggnaden, säger Anders Lidström, trafikledare på Veolia transport.
Under övergångstiden när bygget pågår kan han tänka sig att det kan bli besvärligt med mindre förseningar.
- Jag tycker också att Trafikverket måste tänka på att skapa bra avträdesytor vid busshållsplatserna så att resenärerna skyddas vid av- och påstigning, säger busschaufför Mikael Antonsson, Veolia.
Även Bodens och Luleås kommunalråd, som fick knyta ihop två band till en knut vid invigningen på Skapa intill väg 97, var glada.
- Den nya hastigheten, 110 kilometer i timmen, kommer att bidra till avsevärda restidsvinster. Bodens kommun planerar också en utbyggnad av ett nytt villaområde på Sävastön med 40 tomter. Området blir attraktivare om vägen förbättras, säger Olle Lindström (M).
Hjälp från kommunerna
Bodens liksom Luleå kommun har förskotterat vägpengar.
- Boden har lånat 40 miljoner och sedan får vi betala ränta med drygt två miljoner. Ränteskulden får man ta ur egen kassa, säger Lindström.
- Vi förhandlar fortfarande, men om vi förslagsvis lånar 50 miljoner så blir det räntan på dessa pengar runt 3-4 miljoner. Det är väl använda pengar, säger Karl Petersen (S).
- Riksväg 97 är ju ett väldigt högt prioriterat vägprojekt. Hade inte kommunerna hjälpt till, vilket jag tackat dem speciellt för, så hade vi inte kunnat bygga om vägen förrän 2015, säger vägdirektör Lena Dahlgren, Trafikverket.
FAKTA

➤ Trafikverket har byggt om första etappen mellan Luleå och Sunderbyn. I går invigdes etapp 2, eller ombyggnationen av väg 97 mellan Sävast och Boden som kommer att kosta 98 miljoner och startar
i oktober. Svevia är projektets entrepenör.På sträckan ska det byggas 2+2-väg och mötesfri 2+1 väg som ska förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten. När bygget är klart våren 2012 fortsätter etapp 3 med ombyggnad av väg 97 mellan Sävast och Sunderbyn för en beräknad summa av 156 miljoner.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om