Per-Erik Bjurholt på Migrationsverket region Nord jobbar varje dag hemifrån. Han bor i Boden, men har inte kunnat jobba hemifrån eftersom Telias uppkoppling är ur funktion där han bor.
Anledningen är att en kabel blivit avgrävd i området för två veckan sedan och under tiden har Bjurholt fått besökt sina föräldrar i Vittangi och jobba – nästan 30 mil hemifrån.
– Under söndagen fick vi besked om att det inte kommer vara åtgärdat förrän 5:e oktober. Det är helt sanslöst, säger Per-Erik Bjurholt.
Han är kritisk till att Telia inte hör av sig till sina kunder och att de inte agerat direkt när felet uppstod.
– Det finns ju flera människor som är drabbade, äldre personer, som nu inte har tillgång till teve, ingenting. Det är skandal, tycker jag.
Då han tillhör en riskgrupp åker Per-Erik Bjurholt därför tillbaka till Vittangi och jobbar därifrån tills problemet är löst i Boden.
Magnus Limås som är pressansvarig hos Telia förklarar att de jobbar med kabelfelet och att de erbjuder de drabbade mobilt bredband under tiden.
– Det är ett fel som påverkar den fastigheten och några andra så vi kan bara beklaga detta. Tyvärr kan det ta lite tid att ordna det med det tekniska och att ordna tillstånd. Under tiden ska man alltid felanmäla och då kan man få hjälp, säger han.
Telias prognos för när felet senast ska ha åtgärdats är satt till början av oktober men deras förhoppning är det kan gå snabbare än så.