Norrmedia har tidigare skrivit om IBoxen som har 49 iBoxar utplacerade i Bodens kommun och en i Pajala kommun. Boxarna kördes ut under våren 2021 men i januari saknades slutdatum när driften kan vara igång.
Enligt bolaget hade det varit svårt att få igång integrationen med de olika transportbolagens itsystem. Då saknades även ett avtal med Postnord men enligt i-boxen jobbade man med frågan.
Samtidigt meddelar nu Postnord att man för två veckor sedan aktiverade nio egna paketboxar i Boden utanför livsmedelsaffärerna Lidl, Willys och Ica Supermarket och sin egen postterminal. Postnord har dessutom redan 1700 paketboxar i hela Sverige.
I fjol placerade man ut 29 boxar i Luleå. De oisolerade boxarna står liksom IBoxen utomhus för att kunna vara tillgängliga dygnet runt. Till skillnad från IBoxen så är inte Postnords huvudmål att sätta ut boxar ute i glesbygden.
Hur är Postnords inställning då till samarbete med Iboxen om paket?
– Vi har valt att köra sista vägen själva ut till kunden och därför placerat ut paketboxar i Boden, säger Ove Eriksson.
Så ni kommer inte samarbeta ?
– Nej, vi har redan egna ombud och hemleveranser men även vårt eget varumärke och koncept som vi tror på. Därför har vi inte levererat några paket till Iboxen från postnords sida utan kör eget.
Postnord ser väl Iboxen som en konkurrent?
– Vi jobbar på en konkurrensutsatt marknad. E-handel utvecklas ju hela tiden och boxarna är det som kommer. Det finns Schenker, instabox plus andra. Vi har fått en bra täckning med de här boxarna med fler servicepunkter.
Hur ser du på uppstickaren IBoxen då?
– Jag har ingen kommentar överhuvudtaget. Postnord försöker titta på sin egen affär och försöka göra det som vi tycker är bra. Det är våran utgångspunkt.
Tjänar ni på det här?
– Nej, det handlar helt enkelt om att förbättra vårat kunderbjudande. Vi har flera hundra tusen paket om dagen inom Postnord. Paketboxen är ett komplement till våra ombud som fortfarande absolut har den största volymen.
Hur har det funkat i Luleå?
– Kunderna är nöjda med boxarna som varit uppskattade.Vi har både vid butiker och ute i bostadsområden. Vi försöker hitta platser där kunderna rör sig, säger Ove Eriksson.