Trafikverket: Vi tar hjälp av experter vid värderingen

Trafikverket har anlitat en fristående värderingsfirma för Reine Karlssons mark. " Vi markförhandlare kan inte fatta egna beslut utan alla i hela landet ska behandlas likvärdigt", säger markförhandlare Klas Isaksson.

Klas Isaksson, markförhandlare på Trafikverket.

Klas Isaksson, markförhandlare på Trafikverket.

Foto: Trafikverkets pressbild.

Boden2021-06-27 19:00

Frågan här handlar om ett bygglov skulle beviljas, om man bortser från vägplanen vid tidpunkten när marken togs i anspråk den 15 juli 2019. 

– Svaret till mig och värderingsfirman var att det skulle vara högst osannolikt att kommunen skulle ge ett nytt bygglov. Om fastighetsägaren skulle vilja lämna in en förhandsbesked på de här premisserna att vägen inte skulle ha funnits där kanske Trafikverket kunde stå för kostnaderna för att få det prövat hela vägen.

Så bygglovet ska sökas för att pröva frågan att ni gjort en korrekt handläggning?

– Ja, det är viktigt för oss också att få vissa frågor prövade. Som sagt det blir ju svårt för kommunen att bortse att det finns en väg för att göra en korrekt bedömning.Beskedet från kommunen var att hela området ligger i ett strandskyddat område där det finns ett förbud om att uppföra nya byggnader. Byggnaden skulle i så fall placeras på jordbruksmark som är klassad som särskilt brukningsvärd jordbruksmark och därför inte vara lämplig för bebyggelse. Då är värderingen som grundar sig på åkermark korrekt.

I det här fallet har Trafikverket gått på pågående markanvändning eftersom ägaren inte är gjort någonting av det positiva förhandsbesked som fanns 2006.

– Just vid ett så stort bygge som väg 97 med stora intrång så gör vi ingen egen värdering från Trafikverkets sida utan tar in en fristående värderingsfirma. Vi måste titta på hur man gör i hela landet så det blir på samma sätt för alla. Det är ingen unik situation som Reine har hamnat i.  Det händer rätt ofta runt om i Sverige att fastigheter som är taxerade som småhusenheter värderas som något annat just på grund av att man ser till pågående markanvändning.

Normalt sett betalar Trafikverket när vägen är färdig, ifall det händer en skada eller att man måste ta mer mark i anspråk under bygget.

– I detta har vi påbörjat utbetalningarna tidigare för det är ett så stort och långdraget projekt. Visst finns det några som inte är nöjda med sina ersättningar, men de flesta har tagit emot dem så fort som vi skickat ut erbjudandena. I Reines fall valde vi att frångå värderingen något och erbjuda ersättning för hela fastigheten och inte bara för intrånget från vägplanen.Vi gjorde bedömningen att de delar som blev kvar är obrukbara ut jordbrukshänseende.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!