Enligt Krohn får alla kunder som bor i ett område som behöver moderniseras information ett år i förväg. En oberoende kundtjänst finns tillhands för att ge råd om olika lösningar och operatörer.
Telia lovade att leverera fiber till Vändträsk och det skrevs avtal. Vad hände?
– Vår förhoppning var att kunna leverera fiber till alla som visar intresse, men ibland går det tyvärr inte. Exakt vad som var anledningen till att Vändträsk inte fick kan jag inte svara på. Att bygga fiber är ett omfattande projekt där vissa förutsättningar måste finnas på plats men även tillräckligt många intresserade kunder.
Vändträskborna vill inte att Telia klipper kopparnätet innan det finns fungerande alternativ?
– Tyvärr, är det inte möjligt eftersom vi gjort bedömningen att detta måste göras enligt tidsplan för att säkra driftsäkerhet och kapacitet på platsen.
Kritiken i dag är att mobilnätet inte fungerar?
– Telias kunder som berörs av utfasningen får hjälp av oberoende Telecomguiden som ser vilken operatör som har bäst täckning i området. Om det skulle vara sämre mobiltäckning på platsen så fungerar oftast den hemtelefonilösning somTelia erbjuder, även om en vanlig mobiltelefon inte får signal. Om ingen lösning mot förmodan skulle fungera, vilket hänt i ett fåtal fall sedan starten, så bistår PTS med ett alternativ. PTS får också fortlöpande information om hur vårt arbete fortskrider, säger Krohn.