Sveriges bästa växeltelefonist finns i Boden

Bodens kommun har bästa växeltelefonisten i Sverige. Camilla Öhrvall tog hem SM-titeln och fick blommor av arbetsgivaren.- Jättekul. Roligt att bli uppskattad, tycker hon.

Ett diplom och blommor fick Bodens växeltelefonist Camilla Öhrvall som fick pris under SM i telefoni som Miss First Impression . " Jag firade i helgen då min syrra bjöd mig på middag. Det får räcka."FOTO: Kurt Engström

Ett diplom och blommor fick Bodens växeltelefonist Camilla Öhrvall som fick pris under SM i telefoni som Miss First Impression . " Jag firade i helgen då min syrra bjöd mig på middag. Det får räcka."FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

BODEN2011-02-01 06:00

Vid förra veckans prisutdelning i SM i telefoni och kundservice blev Camilla Öhrvall "Miss First Impression" i hård konkurrens med över 500 andra telefonister från 149 före-
tag.

Bodens kommunväxel med 1 300 anknytningar har anmälts i både lagtävlingen och som enskilda tävlande.

- Jag tycker alltid som växeltelefonist att man försöker göra ett gott intryck. Vi är ju kommunens ansikte utåt och då får man inte visa om man har en dålig dag. Numera har ju vissa chefer som är ute och springer mycket sin fasta anknytning i mobilen vilket ökar tillgängligheten, säger Camilla Öhrvall.

"Enastående bemötande"
Bodens växeltelefonist fick priset med motiveringen: "När årets Miss First Impression svarar får hälsningen önskad effekt, man känner sig genast välkommen! Med vänlig stämma guidar hon medborgarna rätt och hennes engagemang och öppenhjärtiga bemötande är enastående."

- Fina upplyftande ord. Det känns extra bra att vinna när jag kommer tillbaka från min sjukskrivning. Jag trodde jag drabbas av ett virus men det visade sig vara Menieres som är en öronsjukdom. Sjukdomen uppstår av stress och har gjort att jag känt mig yr och det slagit lock för örat. Jag är än inte riktigt kry men kämpar på. Ett sådant pris gör verk ligen att jag mår bättre, säger Camilla Öhrvall.

Kommunväxeln har tidigare vunnit SM-titlar, i år blev det dock ingen topplacering. Telefonistgänget har nu samlat på sig två misstitlar.

- Min arbetskamrat Maja Carlsson har också blivit Miss First Impression för några år sedan. Vi har ju två kvar i vårt arbetsgäng som också kan vinna, skojar Camilla Öhrvall.

Svenska mästerskapet i telefoni och kundservice är en tävling för företag och organisationer som är måna om en bra telefonservice och ett gott kundbemötande. Tävlingen har pågått i elva år.

Mätning
Bodens kommun betalar för mätningen som görs av ett företag som används som underlag i tävlingen.

- Vi är också med i en enkät och en anträffbarhetsmätning i telefonväxeln. Den får vi också betala för. Skulle vi mäta allting själva så skulle vi också lägga ned tid som kostar pengar. Mätningen är nödvändig för att vi ska kunna kvalitétssäkra verksamheten.

- Så får vi ändå betala för mätningen så kan vi också tävla i SM i telefoni vilket vi ändå inte gjort varje år. Priserna som kommunväxelns personal vunnit i hård konkurrens genom åren är ett bra bevis på att vårt jobb med förbättrad teknik- och kundrelationer gett resultat, säger Nils Sundberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om