Claes Nordmark (S), kommunalråd i Boden, berömmer Trafikverket och alla entreprenörer för ett starkt jobb.
– Det är precis så här vi ska arbeta, säger han och tillägger, att Trafikverket på uppdrag av regeringen ska prioritera kommande stora infrastruktursatsningar med anledning av de stora industrietableringarna i norr.
Carina Sammeli (S) poängterar, att de behöver kortare långbänkar.
– Vi behöver snabba upp allting som nu behöver ske och då behöver den infrastruktur som måste finnas på plats i nästa steg av utvecklingen i Luleå-Boden byggas snabbt.
Britt-Marie Majbäck, ställföreträdande regional direktör på Trafikverket, påminner om att planeringen av ombyggnaden av 97:an mellan Luleå och Boden började planeras för 20 år sedan. Tredje och sista etappen är klar. Nu är hela sträckan mötesfri. Förutom mitträcke så har man byggt tre trafikplatser och förbättrat för kollektivtrafiken.
– Det känns oerhört bra. Det här har vi gjort för att vi vill öka säkerheten och framkomligheten, säger Britt-Marie Majbäck.
– Hela Luleå-Bodenregionen kommer att expandera enormt och 97:an är den pulsåder vi behöver för dessa etableringar, som H2 Green Steel, säger Nils-Olov Lindfors (C), regionråd. Vi står inför stora utmaningar när det gäller infrastrukturen. Trafikverkets styrelse kommer upp till Luleå nästa vecka. Nu ser hela Sverige Norrbotten.