Nya provtagningsrutiner ska minska trängseln

Björknäs hälsocentral inför ny tidsbokning efter den stora trängsel som varit i väntrummet före provtagning. "Vi hade drop in tidigare men nu får patienten boka via internet eller så ringer man ett telefonnummer och så ringer vi upp, säger verksamhetschefen Erna Holmgren.

Provtagning på en patient görs av undersköterska . (Arkivbild)

Provtagning på en patient görs av undersköterska . (Arkivbild)

Foto: Janerik Henriksson/TT

Boden2021-05-18 15:08

Norr Media har skrivit om det hårda trycket som uppstått efter sammanslagningen av Björknäs och Erikslunds hälsocentraler och synpunkterna på den lilla ytan som blev kvar till väntrum efter ombyggnationen.

– När vi var tvungen att bygga om i reception blev väntrummet betydligt mindre. Väntrummet har ju blivit en flaskhals för oss i och med att vi även efter sammanslagningen fortsatt med drop in till provtagningen, säger Erna Holmgren.

Skälet till att Björknäs nu skippar drop in är för att man på ett bättre sätt ska kunna styra flödet av provtagningarna som görs.

– Vi behöver få en bättre uppfattning hur många patienter som kommer in per dag och lämnar prov men även öka patientsäkerheten, minska smittorisken och skapa en bättre arbetsmiljö för dem som jobbar.

Information om förändringen har dels skett genom anslag i väntrummet, papper i handen till patienterna och regionens hemsida. Från 17 maj har hälsocentralen helt övergått till tidsbokning via 1177.se eller att patienten ringer ett nummer och möts av en telefonsvarare där man lämnar namn och personnummer.

– De som ringer via vanlig telefon rings upp mellan klockan 15-16.30 varje dag så att patienten får en tid. Alla kommer fram. Under en övergångsperiod så räknar vi med att alla kanske inte hängt med och snappat upp det nya utan kommer som vanligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!