Det största projektet innebär flera åtgärder på Svartbyleden. Kommunen räknar med att det kommer kosta tre miljoner kronor och Trafikverket har beviljat statligt stöd med 50 procent.
Redan när det gjordes en trafiknätanalys 2006 förslogs att man skulle bygga en gång- och cykelbana längs Svartbyleden mellan Norra Svartbyn och Södra Svartbyn ända fram till Lulevägen.
Vägen utgör en barriär för oskyddade trafikanter. Därför finns det behov av åtgärder för att öka trafiksäkerheten. Det som kommunen planerar nu ska ses som den första etappen på ett långsiktigt arbete att få en tryggare gång- och cykelförbindelse på hela sträckan.
Det som ska genomföras i steg ett är att bygga en kantstensbunden gång - och cykelbana på Svartbyledens norra sida mellan Yrkesvägen och Gamla Lulevägen. Man ska justera busshållplatsen öster om Musikantvägen. Dessutom ska man bygga om övergångsställe och passage för gång- och cykelbanan över Svartbyleden i höjd med Grossistvägen. Avsmalningen det kommer medföra gör att bilarna inte kommer att kunna mötas just där. Det blir också mittrefug med intensivbelysning på övergångsstället över Gamla Lulevägen norr om Svartbyledens anslutning.
Trafikverket har också beviljat 500 000 kronor samt 410 000 kronor till trafiksäkerhetshöjande åtgärder på Grepvägen där man ska bygga en timglashållplats respektive Järpgatan där man ska anlägga en kantstensbunden gång- och cykelbanan mellan 97:an och Travbanegatan. Bidraget finansierar halva investeringen.