Mysigt muller och motorsnack i sommargrönskan

Det hörs ett mysigt muller när de gamla bilarna glider in på hembygdsområdets gräsmatta. På tisdagens bilträffar blir det mycket motorsnack. "Många är glada att få se alla fina bilar och lära känna lite nytt folk", säger arrangören Mats-Erik Eriksson, från Boden.

Benny Einarsson lyfter gärna på huven till sin 50 år gamla bil, en Audi 100 coupe S från 1972." Jag tog över bilen av min farbror på min födelsedag för två år sedan.Vilken present. Jag har så mycket barndomsminnen av den bilen".

Benny Einarsson lyfter gärna på huven till sin 50 år gamla bil, en Audi 100 coupe S från 1972." Jag tog över bilen av min farbror på min födelsedag för två år sedan.Vilken present. Jag har så mycket barndomsminnen av den bilen".

Foto: Lena Leffler

Boden2022-07-23 07:00

Det är femte gången man kör träffen i sommar på hembygdsområdet. Efter drygt en halvtimme stod ett fyrtiotal gamla bilar på plats.

– Vi var 70 bilar förra gången. Enda nackdelen med att träffas ute i det fria är väderkänslighet. Ibland tvekar folk att komma för att man tror det ska bli dåligt väder, säger Mats-Erik Eriksson.

Mörka moln syntes också på Bodenhimlen strax innan bilarnas ankomst och det kom ett snabbt, övergående regn. En som ändå torkade sin lyxmodell Pontiac Bonneville från 1964 var ägaren Janne Ullberg. 

– Om regndropparna blir kvar som kom nyss blir det som kalkavlagringar. Då får jag ändå mer jobb att få bort fläckarna imorgon.

 Mats-Erik Eriksson driver träffen i egen ideell regi, även fast han är med i klubben Motorentusiasterna.

– Det har blivit så.Om ingen klubb ligger bakom kommer alla.  Vi har också delat upp bilträffarna. På måndag träffas motorintresserade i Råneå, på tisdag är det Bodens tur medan Gammelstad gäller på onsdagar och Piteå på torsdagar. Det roligaste som arrangör är att man får lära känna så mycket nytt folk och många motorintresserade i hela länet, säger han.

Själv har sävastbon Mats-Åke ett intresse för både bilar och mopeder.

– Jag körde hit i min gamla Volvo 240 och den kör jag inte fram på träffen. Här håller jag bara i arrangemanget.

Mats-Erik har i dag en Austin Maxi från 1970 och ett renoveringsobjekt i form av en Lincoln Kontinental från 1960.

– Jag har även en Volvo Express, eller efterföljaren till Duett. Volvon har ett högre tak och dessa tillverkades inte i så många tusen modeller. De var främst avsedda som firmabilar, säger Mats-Erik Eriksson.

Bodensaren Benny Einarsson har fått överta sin lotusvita Audi 100 Coupe från 1972 av sin farbror Rune. Han har haft bilen i drygt två år.

– Det är lite nostalgikänsla att äga bilen man själv fått åka i som sjuårig grabb. Jag köpte överdragsklädseln på Tradera några månader innan jag hämtade bilen. Jag gjorde min sista besiktning i fjol, så nu slipper man åka på något.Min farbror som ägde bilen jobbade på Svensk Bilprovning i 47 år så han hade ordning på grejerna, säger Benny, och skrattar.

Han strålar ikapp med solen och öppnar gärna bilens motorhuv när en äldre man vill syna innandömet.

– Visst blir man lite stolt när folk vill kika under motorhuven.  Av min bilmodell är det bara tillverkat 30 800 bilar. De flesta Audi 100 Coupe är sönderrostade och kanske inte lika fin som den här. Nu ska jag titta på andra bilar och få mig en korv, säger han.

En annan ovanlig bil är en röd P 1800 kombi. Helgonet Roger Moore körde ju en P 1800 i sina filmer.

– Kombin heter ES och den gjordes bara 1972-1973 och är ovanlig. Det unika är att hela bakluckan är av glas vilket är ganska speciellt, säger ägaren Ove Ylitalo, Norra Sunderbyn.

För luleborna Stina Holmbom och Fredrik Holmbom är det faktiskt premiär för bilträffar. Fredrik köpte bilen en Pontiac Fiera årsmodell 1985 i våras. 

– Bilen är lite sportig, men den går inte så fort, men fortare än vad man får köra. Bilen är ovanlig för att motorn sitter bakom förarsätet, säger han.

– Jag gillar ju veteranbilar, kanske mer de som är från 40-talet med min makes bil är också helt ok, säger Stina.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!