Han har drivit OKQ8-butiken i fyra års tid. För att tanka på macken så måste bilarna ta sig från väg 97 och hundra meter på Svängleden fram till butiken.
- Det ocentrala läget har säkert bidragit till olönsamheten. Mitt avtal upphör vid årsskiftet och fastigheten och marken som ägs av Joänges Fastighet AB är ute på försäljning, säger Richard Olofsson.
Ökade krav
OK Norrbotten, som äger drivmedelsanläggningen, kan bara tänkas sig att förlänga Olofssons avtal för drivmedelspumparna högst två år. Det nya avtalet ser också annorlunda jämfört med det gamla. OK-föreningarna har numera ingått i ett större samarbete med OK Sverige vilket ökar kravet på återförsäljarna.
- OK Norrbotten vill att jag ska lägga 100 000 kronor på inredning och profilmaterial. Jag krävde ett femårigt avtal för att driva butiken vidare. Det är nödvändigt eftersom jag även måste köpa loss fastigheten och marken för en miljon, säger Rickard Olofsson.
Fastigheten behöver också åtgärdas och bli energisnålare.
- Så en satsning på 1,3 miljoner för min del mot det OK erbjuder blir en väldigt dålig affär för mig, säger Richard Olofsson.
- Det är den bistra verkligheten för små anläggningar att det är svårt att få lönsamhet, säger Staffan Magnusson, vd för OK Norrbotten.
Enligt honom kommer drivmedelsanläggningen att monteras ned efter årsskiftet. När tjälen gått ur jorden kommer man att gräva upp cisternerna och även att sanera marken ifall det är nödvändigt.
- OK Norrbottens långsiktiga mål att bygga en ny drivmedelsanläggning som ligger vid väg 97 mot infarten till Boden, säger Magnusson.
Protester
Bodens kommunallians har före höstens val lanserat en omdragning av vägen för att sammanbinda båda sina industriområden med en rondell på riksväg 97. Rondellen skulle i så fall byggas i korsningen som ligger 100 meter före infarten till Bodens travbana. Det var den vägomläggningen som skapade väldiga protester bland villaägarna på Torpgärdan.
- Bodens kommun vet att vi söker ett bättre läge än Sävast. Ett bra läge för ett nybygge är marken i anslutning till rondellen utifrån de trafikmätningar som gjorts. När det blir en station går dock inte att säga i dag, säger Staffan Magnusson.