Kommunen gjorde enligt Skolverket inte tillräckligt för att utreda och motverka problemen. Elevens behov av särskilt stöd uppmärksammades tidigt av skolan. Skolinspektionen kan dock konstatera att skolan vidtagit vissa åtgärder för att tillgodose elevens behov av särskilt stöd. Eleven gick i femte klass när anmälan gjordes men går inte längre kvar i samma skola. Beträffande hans skolgång så dröjde det emellertid till årskurs 4 innan ett åtgärdsprogram utarbetades för pojken, vilket Skolinspektionen bedömer vara alltför sent.
Når inte målen
En medicinsk diagnos är inte en upplysning om vilket pedagogiskt stöd eleven behöver, utan det är skolans utredning som ska klarlägga detta. Skolinspektionen betonar vikten, av att uppföljning, utvärdering och eventuella anpassningar av åtgärder noga och löpande dokumenteras. Särskilt i ett ärende som detta där elevens frånvaro är omfattande och där eleven endast anges beräknas nå målen i något ämne.
Elevens frånvaro har varit relativt hög under årskurs l till 4, för att sedan i årskurs 5 periodvis uppgå till 50 procent. Även om elevens frånvaro närmast uteslutande har varit giltig tycks skolan inte ha gjort någon, närmare utredning av vad frånvaron berott på. Det framgår att skolan har diskuterat orsakerna till elevens frånvaro.
Skolarbete i hemmet
Anmälaren uppger att eleven, ibland har gått hem från skolan efter lunch. Utöver ett beslut om anpassad studiegång under en period på vårterminen 2009 saknas närmare utredning om hur skolan hanterat detta.
Det framgår vidare att anmälaren, i vart fall delvis, har genomfört skolarbete med eleven i hemmet efter att ha fått uppgifter av lärare. Av handlingarna i ärendet framgår inte om något alternativ till undervisning i skolan har diskuterats. Skolinspektionen finner att elevens rätt till utbildning inte har tillgodosetts under de perioder då eleven varit frånvarande.
Skolinspektionen bedömer mot bakgrund av ovanstående att Bodens kommun inte har följt bestämmelsernas krav avseende rätten till särskilt stöd och rätten till utbildning.