FN-tjänst, juridikstudier och jobb som ordningsvakt – allt som Selma Nilsson gjorde var med målet att bli polis. Jobbet som butikssäljare var bara ett extraknäck, men det kom att bli hennes karriärväg!
– Det var jättekul att jobba i butik och jag blev befordrad till både butikschef och regionchef, säger Selma.
När hon återvände till Norrbotten efter tio år var det också till en butikschefstjänst, men ganska snabbt kände Selma att hon ville ha nya utmaningar. När hon hittade en lämplig butikslokal i Boden bestämde hon sig för att ta ytterligare ett steg och driva sin egen butik, med inredning, kläder och inredartjänster.
– Det var såklart jättenervöst att säga upp mig och dra igång något nytt. Eftersom jag jobbat som ansvarig för flera affärer så visste jag hur svårt det är att driva butik. Jag hade heller ingen aning om hur bodensarna skulle ta emot mig. När jag lämnade stan var jag känd som träningsinstruktör och ordningsvakt, folk visste ju inget om mina 10 år i butiksbranschen, säger Selma.
Samtidigt kände hon att det var nu eller aldrig, när hon drog igång företaget Selmas style for you, för två år sedan.
– Min man peppade mig och sa att det aldrig varit frågan OM jag skulle starta eget, utan snarare NÄR, skrattar hon.
Selma gick starta eget-utbildning via Bodens kommun och säger att hon fick ett bra stöd av Företagsrådgivningen och banken, där hon gjorde en affärsplan.
– Att bolla tankar med en utomstående person på Företagsrådgivningen var värdefullt och något jag rekommenderar andra som vill starta eget, säger Selma som finansierade företagets start med egna medel, banklån och starta eget-bidrag.
Bodensarna välkomnade den nya livsstilsbutiken som redan har över 3000 medlemmar i kundklubben. I juni drog Selma också igång en webbutik, en satsning som tidigarelades på grund av pandemin.
– Många av mina stylinguppdrag försvann i och med pandemin. Därför fick jag igång webbutiken tidigare än beräknat. Än så länge ger den inga större inkomster, men den fungerar som ett skyltfönster för min fysiska butik.
Selma har gjort flera pandemianpassningar. Hon har bland annat ordnat tre digitala modevisningar, dit hon även bjudit in andra butiker.
– Nyckeln till framgång är samarbete, att se varandra som kollegor och inte konkurrenter!