Nu planerar Bodens kommun att åter lägga pengar på en "busstation" för lokalbussarna.
Det är inte det som saknas för att få bussresenärer. Vad som saknas är till exempel samordning.
Det är inte så länge sen man byggde Resecentrum, med busskurar för både lokal- och länstrafikbussar. Av de lokala busslinjerna går nu endast EN där förbi.
Jag som bor i Sävast är relativt lyckligt lottad vad avser kollektivtrafik, med två lokalbusslinjer och länstrafikbussar. Tyvärr räcker inte ens det för att resa snabbt och smidigt. En resa med Norrtåg till Umeå där tågtiden är cirka 3 timmar förlängs med 1½ timme för att med lokalbuss ta sig den 7 km långa sträckan Sävast-Boden C. Turlistan är nämligen inte kalibrerad mot tågtiderna. Väntetiden vid Resecentrum blir 59 min. Inte blir det bättre när man kommer med tåget söderifrån. Om man kommer med ett tåg med beräknad ankomsttid 10.30 avgår lokalbussarna (en i vardera riktningen) 10.31 resp. 10.33. Att på 1 eller 3 minuter hinna ta sig med bagage från ankomstperrongen, ner och upp ur kulverten, förbi stationshuset kräver unga friska ben och inga andra resenärer som hindrar framfarten (om nu tåget kommer punktligt!). Kommer man med nattåget som anländer 5.36 blir väntetiden på lokalbussen nästan rimlig (20 min) om man ska mot Sävast men att vänta 57 min som man måste om man ska mot Svartbyn är inte acceptabelt.
Hur det ser ut för resenärer från andra platser inom lokaltrafikområdet har jag inte fördjupat mig i, men eftersom lokalbussarna därifrån inte ens passerar Resecentrum tror jag att det ser ännu sämre ut.
Lägg pengarna på att få fungerande tidtabeller så att kollektivresande blir ett BRA alternativ. Återinför 50-kort till ungdomarna så att de får vanan att åka kollektivt, inför 50 (eller 100)-kort för pensionärer och ha gratisveckor på bussarna så bodensarna lär sig åka kollektivt.
Ge den underrepresenterade kategorin bussresenärer (män) extra bonus när de köper 40-resorsbiljett. Gör det gratis att åka med barnvagn eller rullator under lågtrafiktid. Stäng av Kungsgatan för allt utom buss och taxi mellan Hellgrensgatan och Almgatan. Öppna Kyrkgatan för genomfartstrafik. Flytta kommunens personalparkering ut från stadskärnan (kan skoleleverna gå flera kilometer till sina arbeten måste väl kommunens anställda kunna göra det också). Sälj busskort som företagen kan ge sina anställda som bonus.
Det finns säkert många fler idéer att titta på om man verkligen är intresserad av att ha en attraktiv och fungerande kollektivtrafik. Lokalbussar behöver ingen busstation!!