Skolan i Harads vill vända trenden: "Behöver läsande förebilder"

Läsförståelsen försämras, men på skolan i Harads jobbar man aktivt för att bryta den trenden.
– Vi försöker peppa föräldrar och förklara att vi behöver hjälpas åt, säger Maria Norberg, biträdande rektor.

Så kan du som förälder främja ditt barns läsning

Foto: Stellan Mäki

Boden2024-11-20 00:01

Nyheten i korthet

  • Skolan i Harads arbetar för att förbättra elevernas läsförståelse, som har minskat i takt med digitaliseringens ökning.
  • Skolan använder intensivläsningsperioder, daglig läsning, biblioteksbesök och högläsning för att främja läsning. De har även inrättat läsmiljöer och läsklubbar för elever med låg läsförståelse.
  • Skolan uppmanar föräldrar att vara läsande förebilder för sina barn och hjälpa till i kampen mot den försämrade läsförståelsen.

2024 är det långt ifrån självklart att barn läser böcker i hemmet. I skolans tester och bedömningar syns en minskad läsförståelse, och F6-skolan i Harads skiljer sig inte från andra skolor i landet.

– Läsandet har minskat och läsförståelsen ligger inte på samma nivå som tidigare. Det blir helt enkelt sämre resultat när det gäller att förstå vad man läser och att kunna läsa mellan raderna och bortom raderna, säger Maria Norberg.

Hon har jobbat inom skolan i 28 år och beskriver en känsla av att läsförståelsen långsamt försämrats i takt med att digitaliseringen har ökat. Det finns så mycket annat än böcker som fångar barnens uppmärksamhet i dag.

I Harads fokuserar man extra mycket på läsning i undervisningen. Bland annat med flera intensivläsningsperioder, daglig läsning på schemat, biblioteksbesök och högläsning både på låg- och mellanstadiet.

undefined
Maria Norberg, biträdande rektor i Harads, vill att föräldrarna ska hjälpa till att öka intresset för läsning bland barnen.

– Vi har även en specialpedagog som jobbar mycket med läsning, både i grupp och enskilt. Hon har också startat läsklubbar för elever där vi ser att läsförståelsen ligger extremt lågt. Alla lärare är givetvis delaktiga i arbetet och vi har återkommande elevhälsoträffar där vi diskuterar frågor kring läsningen och hur vi kan hjälpa eleverna att komma vidare. Även fritidshemmet har inrett läsmiljöer där böckerna byts ut utifrån skolans arbetsområden och elevernas eget intresse, berättar Maria Norberg.

Haradsskolan vill ha med föräldrarna i kampen mot den försämrade läsförståelsen. I utvecklingssamtal, veckobrev och vardagliga kontakter så tar man upp problemet.

undefined
Leon Nyström, Sabina Engberg och Joudy Alnahar går i årskurs 3 på Haradsskolan. Precis som på många andra skolor hur läsningen minskar i takt med den digitala samhällsutvecklingen.

– Vi försöker peppa föräldrar och förklara att vi behöver hjälpas åt. Barn behöver möta läsande förebilder även hemma. Och där ser vi också en förändring. Hur många i dag har en papperstidning? Nej, man läser i mobilen och på plattan. Och i stället för att läsa en bok när man vill koppla av så kollar man en film på Netflix, säger Maria Norberg. 

– Vi är inte unika i Harads men vi trycker väldigt hårt på vikten av barns läsande och det hoppas jag att alla skolor gör, fortsätter hon. 

Hur ska man få sitt barn att läsa mer, kan man som förälder använda belöningar?

– Det tycker jag inte är fel, men när jag tänker på skolan tycker jag att det är viktigt att läsning läggs in i schemat och att läsandet får synas i miljön. Att man har böcker i klassrummen och i korridorerna. Inte bara bokryggar i en bokhylla utan att man även frontar böcker som lockar till läsning. Har du inte böcker runt omkring dig så läser du inte.

Vilka risker ser du med ett fortsatt minskat läsande?

– Skolgången överlag kräver ju att du kan möta texter både digitalt och i pappersform. Du möter text i alla ämnen och ju äldre du blir desto mer krävs det av dig som elev att kunna ta till dig information, vilket gör att du måste ha jobbat med lässtrategier och textbearbetning från tidiga stadier. 

Hur ser ditt personliga läsande ut?

– Jag har själv tre barn och har alltid älskat att läsa. Både jag och min man har läst mycket tillsammans med våra barn. Jag ser till att det finns böcker hemma och när jag ger bort presenter så blir det ofta böcker. Jag ser till att alltid ha en bok på nattduksbordet.

Vad läser du just nu?

– Som så många andra så läser jag just svenska krimdeckare och givetvis läser jag Tina N Martins böcker när hon nu skrivit sin fjärde bok som handlar om just Harads. 

undefined
Maria Norberg, biträdande rektor i Harads, vill att föräldrarna ska hjälpa till att öka intresset för läsning bland barnen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!