Mer dialog och bättre långsiktighet ska gynna tillväxten i Boden. Det är tanken med samarbetet mellan kommunen och Företagarna. Under de kommande tre åren satsas 800 000 kronor per år i samarbetet.
– En del kommuner väljer att organisera sådana här frågor i ett gemensamt bolag, till exempel Luleå Näringsliv. Vi väljer en lite friare modell men ändå med styrning av resurser och aktiviteter, säger Inge Andersson.
Gemensamma aktiviteter kring frågor som marknadsföringsinsatser, kompetensutveckling och behov av ykesutbildning ska främja företagandet och ge fler jobb.
– Det är viktigt med en nära dialog och nära samarbete. Vi vill ha raka kommunikationer, säger Andersson.
Samarbetet är en del i ansträngningarna att uppfylla kommunens strategiska plan. Där finns bland annat målet att kommunen ska ha 30 000 invånare 2025.
Andra viktiga frågor för att nå målen?
– Vi ska bygga bostäder. Finns det inga bostäder så får vi inte hit folk. Integrationen är naturligtvis också en viktig fråga där vi måste jobba tillsammans för att hitta praktikplatser och annat, säger Inge Andersson.
Rikard Mattsson, verksamhetsledare vid Företagarna i Boden, är nöjd med att beslutet sträcker sig över tre år.
– Det känns fantastiskt bra att vi har ett långsiktigt samarbete där vi kan jobba strategiskt för Boden. Det viktigaste för oss är att bidra till nya arbetstillfällen. Fyra av fem nya jobb skapas av småföretagare. Därför är det bra att kommunen gör den här kloka satsningen, säger Rikard Mattsson.