Så når du millennials

Tänk mobilt, lär känna målgruppen och lyssna på dina medarbetare. Det är tre tips som Lisa Bergsten ger arbetsgivare som vill nå millennials.

Lunchsnack. På fredagen gästades Boden Business Park av Lisa Bergsten som föreläste om millenials.

Lunchsnack. På fredagen gästades Boden Business Park av Lisa Bergsten som föreläste om millenials.

Foto: Maria Johansson

Boden2017-03-17 14:37

Millennials, personer födda från tidigt 80-tal till tidigt 00-tal, är en generation som vuxit upp under digitalisering, ökad globalisering och som spås få stor inverkan på vår ekonomi framöver. På fredagens lunchsnack på Boden Business Park föreläste Lisa Bergsten, projektledare vid Helikopter Brand Design. Och temat var just millenialgenerationen.

– Det här är en stor grupp som kommer ut mer och mer i arbetslivet, samtidigt som de blir allt mer köpstarka. I Sverige finns det ungefär två miljoner millennials i dag, säger Lisa Bergsten.

Vill man som företag nå den här målgruppen så måste man till att börja med lära känna den på djupet, enligt Lisa Bergsten. Det kan man göra genom egna marknadsundersökningar eller genom att ta del av redan befintliga undersökningar.

– För den här generationen är det viktigt att varumärken är meningsfulla, de ska göra gott för världen. Samtidigt vill man att varumärkena ska vara lättillgängliga, fysiskt men främst digitalt. Och förtroende är viktigt, man måste hålla vad man lovar. Gör man inte det är det lätt att genomskåda, säger hon.

En annan sak som Lisa tror är viktig är att företag ser över ledning och styre så att även yngre personer finns representerade där.

– Man ser många styrelser som helt utgörs av den äldre generationen. Eftersom man inte har samma tankesätt så kan det bli en del krockar där och man riskerar att tappa millenialgenerationen helt. Mer mångfald, helt enkelt.

Lisa Bergsten

Ålder: 27.Bor: Skellefteå.

Yrke: Projektledare på Helikopter Brand Design.

Aktuell: Lunchsnack på Boden Business Park.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om